Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti (SS09K1) (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00AB51-2036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2010 - 07.12.2010
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2011 - 20.05.2011
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Toteutukselle XX00AB51-2036 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tunnistetaan ja hallitaan omaa osaamista ja tuodaan se yhteiskehittelyyn moniasiantuntijuuteen perustuvassa toiminnassa. Luodaan yhteistoiminnallinen neuvottelukulttuuri, jossa opiskelijat, opettajat, työelämän toimijat ja asiakkaat yhdessä osallistuvat kehittämisprosessiin ja päätöksentekoon.

Käytetään yhteisöllistä oppimista toimintatapana. Kehitetään käytännöllisiä ja luovia ratkaisuja, toimintatapoja ja palveluja, joilla pyritään vastaamaan metropolialueen asukkaiden monimuotoisiin tarpeisiin. Osallistumalla alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämistyöhön opitaan projekti- ja verkostotyöskentelyä.

Sisältö

Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen
Projektityöskentelyn hallinta: suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi
Yhteistyötaidot ja sidosryhmätoiminta
Verkostotyöskentely

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehitystyön perusta ja menetelmäopinnot

Työmuodot

Aktivoiva luento
Projekti
Ohjatut harjoitukset
Ryhmäohjaus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttimateriaali:

Siltala, Reijo (2009). Innovaatiot, luovuus ja innovatiivisuus. Teoksessa Taatila, Vesa (toim.) Innovaatioiden lähteillä. Laurea ammattikorkeakoulu, julkaisusarja A68. 2009 s. 8-28.
Verkkojulkaisu osoitteessa: http://markkinointi.laurea.fi/julkaisut/a/a68.pdf

Silfverberg, Paul. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Työministeriö. Verkkojulkaisu osoitteessa http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus on tarkoitettu SS09K1 pr. 1-4 opiskelijoille

opettajat:
Katriina Rantala-Nenonen
Ulla Saukkonen

Innovaatioprojekti-opinnot (10 op) koostuvat seuraavasti.
2 op: orientaatio, tentti, perusteet
3 op: syventävät opinnot (3x1op, valinnaisia opintojaksoja)
5 op: osallistuminen innovatiiviseen, työelämälähtöiseen ja monialaiseen projektin toteutukseen.

Aikataulu (pienet muutokset mahdollisia):
ke 12.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- orientaatio
ma 17.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- lähiopetus
to 20.1. klo 8.45-10.15 (Sofianlehto)
- tentti
pe 21.1. klo 8.30 – 16 Innovaatioseminaari (Vanha Viertotie)
- aamupäivä: vierailevat luennoitsijat
- iltapäivä: Projektitoteutusten aiheiden esittely ja projektiryhmien muodostaminen
pe 28.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- lähiopetus

Projektityöskentelyä perjantai-iltapäivisin
pe 28.1., pe 4.2., pe 11.2., pe 18.2., pe 25.2., pe 4.3. ja pe 25.3.

pe 20.5. koko päivä, Projektitoteutusten esittely (Vanha Viertotieltä)

HUOM!
Innovaatio-opintoihin on varattu perjantait (VARAA NE MYÖS OMAAN KALENTERIISI!)
Syventävät opinnot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin aamupäivällä (tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet ilmoitetaan myöhemmin) ja projektin työstämiseen on varattu perjantai-iltapäivät.

Innovaatio-opintojen wiki-sivut on osoitteessa
https://wiki.metropolia.fi/display/fysioterapia/Innovaatioprojekti+10+op

Niihin kannattaa tutustua jo etukäteen, niin tietää mitä syksyllä on edessä.
Sieltä saat tarkempia ohjeita esim. syventäviin opintoihin ilmoittautumisesta ja aikatauluja heti kun ne varmistuvat.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Kirjatentti
Oppimistehtävä
Työelämäpalaute
Vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet.
Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan
Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan
Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Siirry alkuun