Siirry suoraan sisältöön

Dokumentointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00GD31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
24.09.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ale Torkkel
Tannar Ruuben
Anna Häkäri
Vastuuopettaja
Anna Häkäri
Opintojakso
KX00GD31

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 79 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 24.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
To 25.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ma 29.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ti 30.09.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ke 01.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
To 02.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Pe 03.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ma 06.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
ARP44 Konservoinnin oppimistila 4
Ma 06.10.2025 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
AR404a Digitila Kare
Ti 07.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
AR404a Digitila Kare
Ke 08.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
AR404a Digitila Kare
To 09.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
AR404a Digitila Kare
Pe 10.10.2025 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Dokumentointi KX00GD31-3002
AR404a Digitila Kare
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää miksi ja miten kulttuuriperintöä luetteloidaan, dokumentoidaan ja kontekstualisoidaan.
Opiskelija hallitsee fotogrammetrian ja laserkeilauksen perusteet ja ymmärtää, miten niitä käytetään ja sovelletaan esineellisen kulttuuriperinnön dokumentoinnissa. Opiskelija ymmärtää röntgenkuvauksen merkityksen konservoinnin dokumentoinnissa ja tutkimuksessa.

Sisältö

Dokumentointilomakkeet ja sanasto
Fotogrammetria
Laserkeilaus
Röntgenkuvaus
Kuvankäsittelytehtävät

Työmuodot

Esittävä luento, lähiopetus, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Aika ja paikka

Lähiopetus järjestetään Arabian kampuksella Hämeentie 135 D.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

llmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu mahdollisten vierailujen ja vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tentiiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus 80 %.

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen.

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 70 %, jatkuva arviointi 30 %.

Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen.

Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Siirry alkuun