Siirry suoraan sisältöön

Monialaisten työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen hyvien käytänteiden johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GE41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.09.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Hyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Hyvinvoinnin Edistämisen YAMK
Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Sanna Saikko
Ryhmät
S3425S6TE
Hyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma, työkyvyn edistäminen, ylempi
Opintojakso
SX00GE41

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 30.10.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Monialaisten työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen hyvien käytänteiden johtaminen SX00GE41-3001
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Monialaisten työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen hyvien käytänteiden johtaminen SX00GE41-3001
To 11.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Monialaisten työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen hyvien käytänteiden johtaminen SX00GE41-3001
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Monialaisten työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen hyvien käytänteiden johtaminen SX00GE41-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työ- ja toimintakyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen vaikuttavia menetelmiä ja näyttöön perustuvia toimintakäytänteitä
- hyödyntää yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisten työkyvyn arvioinnin ja työllistymisen tuen palvelujen muotoilussa
- edistää monialaista työkyvyn ja palvelutarpeen arviointia sekä vaikuttavien arviointimenetelmien ja hyvien käytänteiden käyttöönottoa
- kehittää työllistymisen tuen asiakaslähtöisiä, tavoitteellisia ja vaikuttavia monialaisia palveluja ja johtaa työllistymisen tuen tiimejä

Sisältö

- työkyvyn, osatyökyvyn ja täsmätyökyvyn käsitteet ja teoriat
- näyttöön perustuvat työ- ja toimintakyvyn arviointimenetelmät
- yksilöllinen työ- ja toimintakyvyn arviointi, dokumentointi ja tiedon hyödyntäminen
- työllistymisen tuen vaikuttavat menetelmät ja niiden käyttöönotto (mm. laatukriteereihin perustuva työhönvalmennusmalli, IPS Sijoita ja valmenna.)

Aika ja paikka

ETÄopetuskontaktien ajankohdat:
- 30.10. klo 9.00-12.15
- 31.10. klo 9.00-12.15
- 11.12. klo 13.00-16.00
- 12.12. klo 9.00-12.15

Läsnäolo opetuskontakteissa tärkeää.

Oppimateriaalit

- Opintojakson aineisto Moodlen työtilassa
- Tarpeen mukainen oppijoiden yksilöllinen tiedonhaku ja kirjallisuuden hyödyntäminen opintojakson aikana

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena ja sisältää:
- Itsenäistä työskentelyä
- Pienryhmätyöskentelyä

- Aineistot ja tehtävät opintojakson Moodlen työtilassa
- Opetuskontaktit toteutuvat etänä Zoomin välityksellä, Zoom-linkit Moodlen työtilassa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

- Tarpeen mukaisesti/tarvittaessa verkosto-/työelämäyhteistyötä opintojaksolla ohjeistetun mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa laskennallisesti opiskelijan ajankäyttönä 135 h per opiskelija.

Lisätietoja opiskelijoille

- Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla osallistumalla opintojakson ensimmäiseen opetuskontaktiin.

- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtäviä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli opiskelija hyödyntää tekoälyä oppimistehtävän tekemisessä, tulee se kirjata selkeästi esille.

- Oppimistehtävän toteutuksessa noudatetaan opintojakson ohjeita ja Metropolian käytäntöjä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson oppimistehtävä opintojakson arvioinnin perusteena:
- Yksilöllinen osio hyväksytty/täydennettävä/hylätty
- Pienryhmäosio numeerinen arviointi (0-5) 100%.
- Aktiivisuus opetuskontakteissa voi korottaa arvosanaa.
- Oppimistehtävän ohjeistus ja arviointikriteerit Moodlessa, ne käydään läpi opintojakson ensimmäisessä opetuskontaktissa. Pienryhmiin jakautumisen ohjeistus ensimmäisessä opetuskontaktissa.

- Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia

Siirry alkuun