Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtamisote (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00FG26-3009

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.09.2025 - 05.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Anne-Mari Raivio
Raisa Varsta
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
MUVA25S
Muutosvalmentaja 25S
Opintojakso
LY00FG26

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
MMC308 Oppimistila
Ti 07.10.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
Ke 26.11.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
Ti 20.01.2026 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
To 12.02.2026 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
Ti 17.03.2026 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
Ke 08.04.2026 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
Online
Pe 05.06.2026 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009
MMC304 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamisen periaatteet ja osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa niiden pohjalta. Opiskelija kykenee johtamaan valmentavalla otteella moninaisuutta työyhteisössään. Opiskelija osaa kehittää omaa ja muiden työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida muutosten vaikutuksia työyhteisöön sekä yksilöihin ja kykenee toimimaan proaktiivisesti työyhteisön ja yksilöiden toimijuuden tunteen vahvistamiseksi.

Sisältö

* Dialoginen johtaminen
* Valmentava esihenkilötyö
* Psykologinen turvallisuus
* Työyhteisön moninaisuus
* Työhyvinvointi
* Työuran johtaminen
* Toimijuus

Aika ja paikka

Aloitamme yhteiden taipaleen pe 12.9. klo 10-15, Myyrmäen kampus. Tämä on samalla muutosvalmentaja-koulutuksen aloitustapaaminen

Lisäksi tapaamme syksyn 25 aikana:
ti 7.10. klo 17-20, Online
ke 26.11. klo 17-20, Online

Oppimateriaalit

Kurssin ennakkomateriaalina on Carol Dweckin kirja Mindset, Menestymisen psykologia. Mikä tahansa painos ja kieliversio käy ja myös verkosta löytyviä kirjan tiivistelmiä sekä Dweckin luentoja voi hyödyntää.

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla käytämme käänteisen oppimisen mallia (Toivola & Silfverberg, 2016).
Sen keskeiset tavoitteet ovat:
- Itseohjautuva opiskelija
- Yhteisöllinen oppiminen (opitaan yhdessä)
- Opettaja toimii fasilitaattorina, eli tukee ja ohjaa oppimisprosessia

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti, eli mukana on:
- Lähitapaamisia (2x6h)
- Etäkohtaamisia (verkossa) (8x3h)
- itsenäistä opiskelua verkossa

Käytännön toteutus (käänteisen oppimisen hengessä):

1. Perehdyt ensin itsenäisesti Moodlen materiaaleihin ennen tapaamista
2. Sen jälkeen osallistut keskusteluun verkossa
3. Kirjoitat keskustelusta reflektiot Moodleen, jotka arvioidaan

Lopputehtävä

Kurssin lopuksi teet oman käyttöteorian ja työkalupakin, joka sisältää:
- Analyysin omasta nykytilanteestasi
- Nykytila-analyysin pohjalta luot itsellesi sopivan käyttöteorian (mikä ohjaa toimintaasi työssä)
- Keräät opintojen aikana itsellesi työkalupakin, eli konkreettisia menetelmiä ja työkaluja työsi tueksi

Näitä kehitetään edelleen opiskelijatiimeissä, joissa sparraatte toistenne ideoita.

Kurssin oppimisalustana toimii Moodle. Saat Moodleen kirjautumisohjeet ensimmäisessä tapaamisessa.

Kaikki viestintä tapahtuu Moodlen ja Oman kautta Viestit lähetetään Metropolian sähköpostiisi
(Voit halutessasi ohjata ne omaan sähköpostiosoitteeseesi - ohjeet sähköpostin ohjaukseen löydät Oman tietohallinnon sivuilta)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät tehdään omaan työhön tai työelämän kehittämiseen. Kurssilla verkostoidut aktiivisesti muiden opiskelijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksolla ei ole uusimismahdollisuutta, jos se on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso tulee suorittaa ohjeistetussa aikataulussa, mutta poikkeavissa elämäntilanteissa voidaan suoritusaikaa harkita uudelleen.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä opiskelumateriaaleja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkomateriaaliin perehtyminen 15 tuntia
Muhun materiaaliin perehtyminen 50 tuntia
Työpajat ja ryhmäkohtaamiset 30 tuntia
Oman kehittymissuunnitelman toteuttaminen 45 tuntia

Sisällön jaksotus

Ks. kohta aika ja paikka

Lisätietoja opiskelijoille

Huomaathan, että käänteinen opetus edellyttää sinulta hyvää itsesi johtamista ja tavoitteiden asettamista sekä huolellista aikatauluttamista ja edistymisen seurantaa. Opintojakson pedagogisen kokonaisuuden toteuttaminen on siis osa tämän opintojakson onnistunutta suoritusta.

Samalla nämä kaikki ovat myös edellytyksiä valmentavan johtamisotteen toteuttamiselle vaikkapa työelämässä. Siksi edellytämme sinulta myös sitoutumista näihin kaikkiin tavoitteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
1. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisissa käytäviin keskusteluihin ja keskeisten havaintojen jakaminen Moodleen. Tai esteen sattuessa verkkotapaamisten tehtävien itsenäinen tekeminen ja laadukkaat reflektiot Moodlessa tallenteen ja materiaalien pohjalta. (40 p) Huom! Oppiminen on aina laadukkaampaa, kun olet paikalla kuulemassa ja kysymässä.
2. Oman käyttöteorian ja työkalupakin laatiminen henkilökohtaisen nykytilanteen analyysin pohjalta ja sen laadukas dokumentointi sekä esittely ohjeiden mukaisesti. (60 p)
3. Osallistuminen valmennustiimitoimintaan, jossa käytännössä harjoitellaan valmentavaa työskentelyotetta, ja työskentelyn raportointi. Työskentelyn voi toteuttaa etänä tai lähitapaamisina opiskelijoiden omien tilanteiden mukaan. (sisältyy kohtaan 1)


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Siirry alkuun