Valmentava johtamisote (5 op)
Toteutuksen tunnus: LY00FG26-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 05.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Anne-Mari Raivio
- Raisa Varsta
- Vastuuopettaja
- Raisa Varsta
- Ryhmät
-
MUVA25SMuutosvalmentaja 25S
- Opintojakso
- LY00FG26
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
MMC308
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
Ke 26.11.2025 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
Ti 20.01.2026 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
To 12.02.2026 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
Ti 17.03.2026 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
Ke 08.04.2026 klo 17:00 - 20:00 (3 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
Online
|
Pe 05.06.2026 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Valmentava johtamisote LY00FG26-3009 |
MMC304
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamisen periaatteet ja osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa niiden pohjalta. Opiskelija kykenee johtamaan valmentavalla otteella moninaisuutta työyhteisössään. Opiskelija osaa kehittää omaa ja muiden työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida muutosten vaikutuksia työyhteisöön sekä yksilöihin ja kykenee toimimaan proaktiivisesti työyhteisön ja yksilöiden toimijuuden tunteen vahvistamiseksi.
Sisältö
* Dialoginen johtaminen
* Valmentava esihenkilötyö
* Psykologinen turvallisuus
* Työyhteisön moninaisuus
* Työhyvinvointi
* Työuran johtaminen
* Toimijuus
Aika ja paikka
Aloitamme yhteiden taipaleen pe 12.9. klo 10-15, Myyrmäen kampus. Tämä on samalla muutosvalmentaja-koulutuksen aloitustapaaminen
Lisäksi tapaamme syksyn 25 aikana:
ti 7.10. klo 17-20, Online
ke 26.11. klo 17-20, Online
Oppimateriaalit
Kurssin ennakkomateriaalina on Carol Dweckin kirja Mindset, Menestymisen psykologia. Mikä tahansa painos ja kieliversio käy ja myös verkosta löytyviä kirjan tiivistelmiä sekä Dweckin luentoja voi hyödyntää.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla käytämme käänteisen oppimisen mallia (Toivola & Silfverberg, 2016).
Sen keskeiset tavoitteet ovat:
- Itseohjautuva opiskelija
- Yhteisöllinen oppiminen (opitaan yhdessä)
- Opettaja toimii fasilitaattorina, eli tukee ja ohjaa oppimisprosessia
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti, eli mukana on:
- Lähitapaamisia (2x6h)
- Etäkohtaamisia (verkossa) (8x3h)
- itsenäistä opiskelua verkossa
Käytännön toteutus (käänteisen oppimisen hengessä):
1. Perehdyt ensin itsenäisesti Moodlen materiaaleihin ennen tapaamista
2. Sen jälkeen osallistut keskusteluun verkossa
3. Kirjoitat keskustelusta reflektiot Moodleen, jotka arvioidaan
Lopputehtävä
Kurssin lopuksi teet oman käyttöteorian ja työkalupakin, joka sisältää:
- Analyysin omasta nykytilanteestasi
- Nykytila-analyysin pohjalta luot itsellesi sopivan käyttöteorian (mikä ohjaa toimintaasi työssä)
- Keräät opintojen aikana itsellesi työkalupakin, eli konkreettisia menetelmiä ja työkaluja työsi tueksi
Näitä kehitetään edelleen opiskelijatiimeissä, joissa sparraatte toistenne ideoita.
Kurssin oppimisalustana toimii Moodle. Saat Moodleen kirjautumisohjeet ensimmäisessä tapaamisessa.
Kaikki viestintä tapahtuu Moodlen ja Oman kautta Viestit lähetetään Metropolian sähköpostiisi
(Voit halutessasi ohjata ne omaan sähköpostiosoitteeseesi - ohjeet sähköpostin ohjaukseen löydät Oman tietohallinnon sivuilta)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät tehdään omaan työhön tai työelämän kehittämiseen. Kurssilla verkostoidut aktiivisesti muiden opiskelijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksolla ei ole uusimismahdollisuutta, jos se on suoritettu hyväksytysti.
Opintojakso tulee suorittaa ohjeistetussa aikataulussa, mutta poikkeavissa elämäntilanteissa voidaan suoritusaikaa harkita uudelleen.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä opiskelumateriaaleja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkomateriaaliin perehtyminen 15 tuntia
Muhun materiaaliin perehtyminen 50 tuntia
Työpajat ja ryhmäkohtaamiset 30 tuntia
Oman kehittymissuunnitelman toteuttaminen 45 tuntia
Sisällön jaksotus
Ks. kohta aika ja paikka
Lisätietoja opiskelijoille
Huomaathan, että käänteinen opetus edellyttää sinulta hyvää itsesi johtamista ja tavoitteiden asettamista sekä huolellista aikatauluttamista ja edistymisen seurantaa. Opintojakson pedagogisen kokonaisuuden toteuttaminen on siis osa tämän opintojakson onnistunutta suoritusta.
Samalla nämä kaikki ovat myös edellytyksiä valmentavan johtamisotteen toteuttamiselle vaikkapa työelämässä. Siksi edellytämme sinulta myös sitoutumista näihin kaikkiin tavoitteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
1. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisissa käytäviin keskusteluihin ja keskeisten havaintojen jakaminen Moodleen. Tai esteen sattuessa verkkotapaamisten tehtävien itsenäinen tekeminen ja laadukkaat reflektiot Moodlessa tallenteen ja materiaalien pohjalta. (40 p) Huom! Oppiminen on aina laadukkaampaa, kun olet paikalla kuulemassa ja kysymässä.
2. Oman käyttöteorian ja työkalupakin laatiminen henkilökohtaisen nykytilanteen analyysin pohjalta ja sen laadukas dokumentointi sekä esittely ohjeiden mukaisesti. (60 p)
3. Osallistuminen valmennustiimitoimintaan, jossa käytännössä harjoitellaan valmentavaa työskentelyotetta, ja työskentelyn raportointi. Työskentelyn voi toteuttaa etänä tai lähitapaamisina opiskelijoiden omien tilanteiden mukaan. (sisältyy kohtaan 1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto