Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GK13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Riitta Vilkko
Iira Lankinen
Vastuuopettaja
Iira Lankinen
Opintojakso
S000GK13

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 22.10.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
To 30.10.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
To 06.11.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
Ke 12.11.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
Ke 19.11.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
To 27.11.2025 klo 16:00 - 17:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (Terveys) S000GK13-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa oman alansa keskeisiä tutkimus- tai kehittämismenetelmiä
- osaa arvioida oman alansa erityisiä tutkimusetiikkaan ja tietosuojaan liittyviä kysymyksiä
- osaa analysoiden viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta

Sisältö

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät, kirjallisuuskatsaus, tutkimuksellinen kehittämistyö
Tutkimusetiikan ja tietosuojan erityiskysymykset
Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestintä

Aika ja paikka

Moodle-oppimisympäristö

Työtilan nimi ja Kirjautumisavain ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa

Webinaarit verkossa, jotka tallennetaan. Ne ovat katsottavissa opintojakson toteutuksen ajan Moodle työtilassa. Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Opintojakson orientaatio 22.10.2025 klo 16-17.30

Laadullinen tutkimus: laadun arviointi, aineiston analysointi ja tulosten raportointi 30.10.2025 klo 16-17.30

Määrällinen tutkimus: laadun arviointi, aineiston analysointi (aineiston kuvailu ja tilastolliset testit), tulosten raportointi 6.11.2025 klo 16-17.30

Kirjallisuuskatsaus: kirjallisuuskatsaustyypit, laadun arviointi, tulosten raportointi 12.11.2025 klo 16-17.30

Tutkimuksellinen kehittämistyö: kehittämistyön lähestymistavat ja menetelmät, tulosten raportointi, kehittämistyön arviointi ja juurruttaminen 19.11.2025 klo 16-17.30

Tutkimusetiikan ja tietosuojan erityiskysymykset 27.11.2025 klo 16-17.30

Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestintä 4.12.2025 klo 16-17.30

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali Moodle-työtilassa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu (Moodle):

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa
Itsenäistä opiskelua verkko-oppimisalustalla

Aktivoivia tehtäviä, jotka ovat yksilötehtäviä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Aktivoivat tehtävät on suoritettava opintojakson toteutuksen ajankohtana.

Hylätyn toteutuksen osan uusinta 8-9.1.2026.

Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisällön suositeltu eteneminen Moodlessa

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Vilppi:
Palauttamalla tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.

Tekoäly: Tällä opintojaksolla ei ole mahdollista käyttää tekoälyä.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osasuoritukset (aktivoivat tehtävät) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kuin opintojakso arvioidaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Tyydyttävä (1) arviointikriteeri
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Esitietovaatimukset

Opintojakso Tutkimisen ja kehittämisen lähtökohdat 5 op suoritettu hyväksytysti.

Siirry alkuun