Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksen ja kehittämisen lähtökohdat (Terveys) (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GK12-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Riitta Vilkko
Iira Lankinen
Vastuuopettaja
Iira Lankinen
Ryhmät
S3625S6
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
S3325S6
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
S2625S6
Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
S1925S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000GK12
Toteutukselle S000GK12-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa valita ja soveltaa tutkimus- ja kehittämistoimintaan soveltuvia menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- osaa tunnistaa, analysoida ja ratkaista tutkimuseettisiä kysymyksiä, osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön ja tietosuojaan liittyvien vastuiden mukaisesti sekä osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- osaa viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta asianmukaisella tavalla
- osaa toteuttaa monialaisia työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeita

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
Tutkimus- ja kehittämisprosessien piirteet
Tutkimussuunnitelma
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät ja niiden luotettavuus
Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestintä

Aika ja paikka

Moodle-oppimisympäristö
Työtilan nimi ja Kirjautumisavain ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa, joista orientaatio tallennetaan. Se on katsottavissa 2 viikkoa opintojakson Moodle työtilassa. Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

viikko 43
21.10.2025 klo. 16.00-17.30 Opintojakson orientaatio Riitta Vilkko. Opiskelijan tulee osallistua orientaatioon.

Opiskelija perehtyy etukäteen seuraavilla viikoilla toteutettavien webinaarien aihealueisiin Moodlessa ja tekee etukäteen kuhunkin aiheeseen liittyvän aktivoivan tehtävän. Webinaarit toteutuvat aktiivisessa vuorovaikutuksessa osallistujien kesken.

viikko 44
28.10.2025 klo. 16-16.45 Tutkimusprosessi, tutkimussuunnitelma Iira Lankinen

viikko 45
4.11.2025 klo 16-16.45 Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi Riitta Vilkko

Viikko 46
11.11.2025 klo. 16-16.45 Määrällinen tutkimus Iira Lankinen

Viikko 47
18.11.2025 klo 16-16.45 Tutkimusetiikka ja tietosuoja Iira Lankinen

Viikko 48

Viikko 49
2.12.2025 klo 16-16.45 Kirjallisuuskatsaus ja laadun arviointi Riitta Vilkko

Viikko 50
9.12.2025 klo 16-16.45 Tutkimusetiikka ja tietosuoja Iira Lankinen

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali Moodle-työtilassa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu (Moodle):
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa
Itsenäistä opiskelua verkko-oppimisalustalla

Aktivoivat tehtävät (filosofis-teoreettiset lähtökohdat, tutkimusprosessi, tiedonhaun työkirja, määrällinen tutkimus, laadullinen tutkimus, sisällön analyysi, tutkimuksellinen kehittämistyö, kirjallisuuskatsaus ja laadun arviointi, tutkimusetiikka ja tietosuoja)

3 tietotestiä
Tehtävät ja tietotestit ovat yksilötehtäviä.

Moodle-alustalla on käytössä opiskelijan suoritusten seuranta.

Moodle-alustalla on kaksi keskustelualuetta: yksi vertaistukeen perustuva ja toinen opettajien kanssa käytävää keskustelua varten.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Aktivoivat tehtävät ja tentit on suoritettava opintojakson toteutuksen ajankohtana.
Hylätyn toteutuksen osan ensimmäinen uusinta 11-12.12.2025, toinen uusinta 8-9.1.2026

Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Sisällön suositeltu eteneminen Moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Vilppi:
Palauttamalla tehtävät ja tietotestit opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.

Tekoäly: Tällä opintojaksolla ei ole mahdollista käyttää tekoälyä.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osasuoritukset (aktivoivat tehtävät, 3 tietotestiä) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen kuin opintojakso arvioidaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Tyydyttävä (1) arviointikriteeri
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun