Siirry suoraan sisältöön

Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pauli Ritala
Saija Fält
Vastuuopettaja
Pauli Ritala
Ryhmät
S3625S6
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Opintojakso
S000GH74

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 22.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen S000GH74-3001
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen S000GH74-3001
Pe 12.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen S000GH74-3001
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 16:30
(4 t 0 min)
Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen S000GH74-3001
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 16:30
(4 t 0 min)
Monialaisten päivystyspalveluiden kehittäminen ja johtaminen S000GH74-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa monialaisia päivystyspalveluita kokonaisvaltaisesti, huomioiden niin palveluiden laadun, tehokkuuden kuin asiakaslähtöisyyden
- ymmärtää syvällisesti päivystyspalveluiden monialaisen toimintakentän, joka sisältää eri ammattilaisten yhteistyön, erilaiset asiakastarpeet ja nopeasti muuttuvat tilanteet
- kykenee analysoimaan palveluiden nykytilaa ja niiden hyödyllisyyttä eri asiakasryhmien näkökulmasta sekä kehittämään palveluprosesseja vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita
- omaa valmiudet suunnitella, koordinoida ja johtaa toimintaa siten, että se tukee eri toimijoiden välistä yhteistyötä
- osaa hyödyntää monialaisessa johtamisessa ajantasaisia toimintamalleja, arviointimenetelmiä ja kehittämistyökaluja, joiden avulla palveluiden laatua ja vaikuttavuutta voidaan jatkuvasti parantaa

Sisältö

Päivystyspalveluiden johtaminen, kehittäminen ja arviointi
Johtamis- ja yhteistyövalmiudet
Moniammatillisen tiimin johtaminen
Monialainen yhteistyö huomioiden erilaiset asiakasryhmät ja toimintaympäristöt
Palveluiden arviointi ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
Toimintamallien ja kehittämistyökalujen hyödyntäminen laadun parantamiseksi
Innovatiivisten ja vaikuttavien ratkaisujen kehittäminen

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu syyslukukauden 2025 1.periodille aikavälillä 18.8.-17.10.2025.
Opintojakson toteutus on kokonaan verkossa.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodle-työtilassa olevat sekä opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuvat kotimaiset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit, kirjallisuus ja verkkojulkaisut.

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Vertaisoppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla työskentely linkittyy vahvasti eri hyvinvointielaueiden monialaisiin päivystyspalveluihin.

Opintojakso ei sisällä työelämäharjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran.

Hyväksytyn opintojakson korottaminen, hylätyn opintojakson uusinta ja hylätyn
toteutuksen osan uusintapalautus 20.-22.10.2025.

Toinen opintosuorituksen (opintojakson)
uusintamahdollisuus 20-22.11.2025. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.

Kansainvälisyys

Kansainvälisten lähdemateriaalien hyödyntäminen soveltuvin osin pienryhmätyöskentelyssä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä
Opintojakso 5 op = 135 h

Kontaktiopetus verkossa (Zoom): 17 h
Yksilötehtävät 20 h
Pienryhmätyöskentely verkossa: 60 h
Itsenäinen opiskelu 38 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson orientaatio 22.8.2025 klo: 9-12
Pienryhmissä tapahtuva päivystyspalveltyöskentely verkossa 20.8-7.10.2025
Päivystyspalvelutehtävän ryhmänohjaus verkossa 10.09.2025 klo: 9-12
Päivystyspalvelutehtävän ryhmäohjaus verkossa 12.09.2025 klo: 13-16
Teemoiteltu paneelikeskustelu 1 verkossa 07.10.2025 klo: 12.30-16.30
Teemoiteltu paneelikeskustelu 2 verkossa 10.10.2025 klo: 12.30-16.30

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot (Aiemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen)
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan.
Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä javiittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt >
Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu pienryhmätehtävän perusteella ja arviointi sisältää opiskelijan tekemän itsearvioinnin. Pienryhmän jäsenille muodostuu yhtenäinen arvosana.

Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän
hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun