Skip to main content

Gerontological competence (4 cr)

Code: SX00GB46-3001

General information


Enrollment
05.05.2025 - 30.09.2025
Registration for implementation has not started yet.
Timing
18.08.2025 - 19.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Applied Gerontology
Teachers
Eeva Tawast
Satu Vahaluoto
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
SXT25S2
Degree Programme in Elderly Care
Course
SX00GB46

Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 25.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA5025 Oppimistila
Wed 08.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku
MPA5025 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student will be able to
- understand the importance of gerontological knowledge in the study of ageing
- recognise ageing as an individual life stage
- explain the starting points of key gerontological models and theories
- identify age perceptions and the factors that influence them.

Content

- Key areas of gerontology and developmental psychology
- Key gerontological models and theories
- Concepts of age

Location and time

25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku

Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä

Materials

Go to Moodle-workspace.

Teaching methods

Interactive lectures
Net learning
Workshop
Essay / paper

Employer connections

N/A

Exam schedules

It is not possible to increase the approved written essey.

International connections

N/a

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 credit = 27 hours

Content scheduling

1st period

Further information

Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen

Numeerinen arviointi

Objective

The student will be able to
- understand the importance of gerontological knowledge in the study of ageing
- recognise ageing as an individual life stage
- explain the starting points of key gerontological models and theories
- identify age perceptions and the factors that influence them.

Content

- Key areas of gerontology and developmental psychology
- Key gerontological models and theories
- Concepts of age

Go back to top of page