Skip to main content

Gerontological competence (4 ECTS)

Code: SX00GB46-3001

General information


Enrollment
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
18.08.2025 - 19.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 ECTS
Virtual portion
1 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Applied Gerontology
Teachers
Eeva Tawast
Satu Vahaluoto
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Course
SX00GB46

Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 25.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA5025 Oppimistila
Wed 08.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku
MPA5025 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The student will be able to
- understand the importance of gerontological knowledge in the study of ageing
- recognise ageing as an individual life stage
- explain the starting points of key gerontological models and theories
- identify age perceptions and the factors that influence them.

Content

- Key areas of gerontology and developmental psychology
- Key gerontological models and theories
- Concepts of age

Teaching methods

Interactive lectures
Net learning
Workshop
Essay / paper

Location and time

25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku

Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä

Learning materials and recommended literature

Go to Moodle-workspace.

Alternative completion methods of implementation

N/A

Internship and working life connections

N/A

Exam dates and retake possibilities

It is not possible to increase the approved written essey.

International connections

N/a

Student workload

1 credit = 27 hours

Content scheduling

1st period

Further information for students

Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson osaamistavoitteisiin soveltuvia ja/tai erikseen määriteltyjä lähteitä. Tekoälyä voidaan käyttää oppimisen tukena ja oman ajattelun kehittämisessä, mutta oppimistehtävien varsinaista tekstiä ei voi tuottaa tekoälyn avulla.

Mikäli käytät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käyttöön liittyy vastuu, ja opiskelijan tulee perehtyä oman tutkinnon antamiin ohjeisiin tekoälyn hyödyntämisestä.

Lisätietoa ja ohjeistus löytyy:
Opiskelijan opas->Ohjeet ja säännöt -> Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä -> Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf)
Suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974

Palauttamalla tehtävän opiskelija vakuuttaa, että hänen osaamisensa osoittaminen perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja eettisesti kestävään toimintaan.

Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, § 38).

AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen

Numeerinen arviointi
Arviointiriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
tunnistaa keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Hyvä (3-4)
osaa selittää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
osaa selittää vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa kuvailla keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa kuvailla ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Kiitettävät (5)
osaa arvioida gerontologisen tiedon merkitystä ikääntymisen tarkastelussa
osaa jäsentää ja perustella vanhenemista yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa selittää ikäkäsityksiä ja arvioida niihin vaikuttavia tekijöitä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Go back to top of page