Gerontological competence (4 cr)
Code: SX00GB46-3001
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Registration for implementation has not started yet.
- Timing
-
18.08.2025 - 19.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Applied Gerontology
- Teachers
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Teacher in charge
- Satu Vahaluoto
- Groups
-
SXT25S2Degree Programme in Elderly Care
- Course
- SX00GB46
Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 25.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Tue 26.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA5025
Oppimistila
|
Wed 08.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku |
MPA5025
Oppimistila
|
Objective
The student will be able to
- understand the importance of gerontological knowledge in the study of ageing
- recognise ageing as an individual life stage
- explain the starting points of key gerontological models and theories
- identify age perceptions and the factors that influence them.
Content
- Key areas of gerontology and developmental psychology
- Key gerontological models and theories
- Concepts of age
Location and time
25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku
Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä
Materials
Go to Moodle-workspace.
Teaching methods
Interactive lectures
Net learning
Workshop
Essay / paper
Employer connections
N/A
Exam schedules
It is not possible to increase the approved written essey.
International connections
N/a
Completion alternatives
N/A
Student workload
1 credit = 27 hours
Content scheduling
1st period
Further information
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen
Numeerinen arviointi
Objective
The student will be able to
- understand the importance of gerontological knowledge in the study of ageing
- recognise ageing as an individual life stage
- explain the starting points of key gerontological models and theories
- identify age perceptions and the factors that influence them.
Content
- Key areas of gerontology and developmental psychology
- Key gerontological models and theories
- Concepts of age