Toiminnan perusteet toimintaterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GG62-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 30.09.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 26.08.2025 - 06.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 75
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Piikki
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Akvaliina Lacho
- Ryhmät
-
SXI25S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00GG62
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
LÄHI/Toiminnan perusteet toimintaterapiassa SX00GG62-3001 |
MPA4015
Luentosali
|
Ti 16.09.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
Toiminnan perusteet toimintaterapiassa SX00GG62-3001 |
MPA5018
Oppimistila
|
Ti 16.09.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Toiminnan perusteet toimintaterapiassa SX00GG62-3001 |
MPC1001
Showroom
|
Pe 03.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
LÄHI /Toiminnan perusteet toimintaterapiassa SX00GG62-3001 |
MPA6012
Oppimistila
|
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Toiminnan perusteet toimintaterapiassa SX00GG62-3001 |
MPA3015
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää perusperiaatteet toiminnan merkityksestä yksilön elämässä
- tunnistaa yksilön, toiminnan ja ympäristön vuorovaikutuksen eli toiminnallisuuden tärkeyden
- saa käsityksen toimintaterapiaprosessin vaiheista ja näyttöön perustuvasta toimintaterapiasta
Sisältö
Toiminnan tieteen perusteet
Toimintakokonaisuudet
Toiminta ja toiminnan analysointi käsitteinä
Yksilön, toiminnan ja ympäristön välinen suhde
Merkityksellinen toiminta
Toimintaterapiaprosessi
Näyttöön perustuva toiminta toimintaterapiassa
Aika ja paikka
26.8 - 6.10. 25
5op = 135 tuntia opiskelijan työskentelyä
Oppimateriaalit
Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123) Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Pierce Doris, 2001. Occupation by Design: Dimensions, therapeutic power and creative process. American Journal of Occupational Therapy 55 (3), 249-259
ja/ tai
Pierce Doris, 2000. Occupation by Design: Dimensions, therapeutic power and creative process. American Journal of Occupational Therapy 55 (3), 249-259
Muu aineisto ilmoitetaan opintojakson orientaatio/ aloitustapaamisella.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Työpajatyöskentely
Ryhmätyöskentely
Yksilötyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätehtävä: Piercen toiminnan analyysi DL 10.10.25
Yksilötehtävä: Toiminnan merkitys yksilön elämässä DL 2.10.25
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja / ei AHOT-mahdollisuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 opiskelutuntia
26.8 - 6.10. 25
Sisällön jaksotus
Opetus lukujärjestyksen mukaan ja tämän lisäksi itsenäisen opiskelun jaksot
Lisätietoja opiskelijoille
Muista ilmoittautua opintojaksolle. Orientaatio/aloitustapaamiselle osallistumisella vahvistat opintojaksolle osallistumisesi.
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saanno
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu:
ryhmätehtävästä, yksilötehtävästä ja opetukseen osallistumisesta.
Myöhässä palautuneista tehtävistä vähennetään 0,5 pistettä.
Lisätietoja opintojakson orientaatio/ aloitustapaamisella