Human Growth, Development and Socialization (5 ECTS)
Code: SX00FY23-3003
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 30.09.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Mona Laine
- Tuomas Leisti
- Course
- SX00FY23
Implementation has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPA4009
Oppimistila
|
Mon 27.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tue 28.10.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPC4013
Oppimistila
|
Mon 10.11.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tue 11.11.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPB5029
Reflektointitila
|
Mon 24.11.2025 time 10:00 - 11:45 (1 h 45 min) |
Oppimistehtävän purku, Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPC3001
Oppimistila
|
Mon 24.11.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ryhmätentti, Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Learning outcomes
The student
• is familiar with the stages of human growth and development, developmental tasks and developmental crises and can identify the factors influencing them
• understands the stages of the life cycle, the socialisation process and their significance to well-being from a social pedagogical perspective
• understands the importance of early interaction and can support the development of attachment relationships
• focuses (early childhood education and care students), in particular on the growth and development of a child.
Content
Key developmental theories; human physical, psychological, cognitive and social growth and development across different age stages
Stages of human growth, development and life course and factors influencing them
• Early interaction and attachment theory
• Social growth and socialisation
• Social pedagogical support for well-being across the life course
• Early childhood education and care students focus particularly on the growth and development of a child
Teaching methods
Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Tentti
Location and time
13.10.2025 12.45 - 16.00: Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona Laine (MPA4009)
27.10.2025 08.30 - 11.45: Ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät / Tuomas Leisti MPC4013 (54 henkilöä)
28.10.2025 08.30 - 11.45: Sosiaalinen kasvu ja sosialisaatio / Tuomas Leisti MPC4013 (54 henkilöä)
10.11.2025 08.30 - 11.45: Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdeteoria / Mona Laine (MPC4013)
11.11.2025 12.45 - 16.00: Hyvinvoinnin tukeminen sosiaalipedagogisesti elämänkaaren eri vaiheissa / Mona Laine (MPB5029)
24.11.2025 10.00 - 16.00: Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona Laine (aamupäivällä: MPC3001, iltapäivällä: Myllypuro-sali)
Orientaatioluennolla 13.10. ja oppimistehtävän purussa + tentissä 24.11. on läsnäolovelvollisuus. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, opiskelijalle tulee korvaava tehtävä opettajan määrittelemin pedagogisin perustein.
Muutokset ovat mahdollisia.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Learning materials and recommended literature
Tenttimateriaali:
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404
(mahdolliset lisämateriaalit Moodlessa)
Luentomateriaalit
Alternative completion methods of implementation
Opintojakson AHOT-hakemus (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) tulee tehdä ennen opintojakson alkua 13.10.2025.
Ahot-vastaava: Tuomas Leisti
Internship and working life connections
Haastattelutehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Exam dates and retake possibilities
Tentti 24.11. klo 12.45-16.00.
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Uusintatentti suoritetaan EXAM-tenttitilassa. Tentin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Student workload
5 op:n opintojakso vastaa noin 135t. ajankäyttöä (1 op = 27t.)
Further information for students
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät: HYV-HYL
Tentti: 0-5
Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.