Skip to main content

Human Growth, Development and Socialization (5 ECTS)

Code: SX00FY23-3003

General information


Enrollment
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Social Services

Implementation has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 13.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPA4009 Oppimistila
Mon 27.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPC4013 Oppimistila
Tue 28.10.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPC4013 Oppimistila
Mon 10.11.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPC4013 Oppimistila
Tue 11.11.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPB5029 Reflektointitila
Mon 24.11.2025 time 10:00 - 11:45
(1 h 45 min)
Oppimistehtävän purku, Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPC3001 Oppimistila
Mon 24.11.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ryhmätentti, Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3003
MPD1002 Myllypuro-sali
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The student

• is familiar with the stages of human growth and development, developmental tasks and developmental crises and can identify the factors influencing them
• understands the stages of the life cycle, the socialisation process and their significance to well-being from a social pedagogical perspective
• understands the importance of early interaction and can support the development of attachment relationships
• focuses (early childhood education and care students), in particular on the growth and development of a child.

Content

Key developmental theories; human physical, psychological, cognitive and social growth and development across different age stages

Stages of human growth, development and life course and factors influencing them

• Early interaction and attachment theory

• Social growth and socialisation

• Social pedagogical support for well-being across the life course

• Early childhood education and care students focus particularly on the growth and development of a child

Teaching methods

Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Tentti

Location and time

13.10.2025 12.45 - 16.00: Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona Laine (MPA4009)

27.10.2025 08.30 - 11.45: Ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät / Tuomas Leisti MPC4013 (54 henkilöä)

28.10.2025 08.30 - 11.45: Sosiaalinen kasvu ja sosialisaatio / Tuomas Leisti MPC4013 (54 henkilöä)

10.11.2025 08.30 - 11.45: Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdeteoria / Mona Laine (MPC4013)

11.11.2025 12.45 - 16.00: Hyvinvoinnin tukeminen sosiaalipedagogisesti elämänkaaren eri vaiheissa / Mona Laine (MPB5029)

24.11.2025 10.00 - 16.00: Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona Laine (aamupäivällä: MPC3001, iltapäivällä: Myllypuro-sali)

Orientaatioluennolla 13.10. ja oppimistehtävän purussa + tentissä 24.11. on läsnäolovelvollisuus. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, opiskelijalle tulee korvaava tehtävä opettajan määrittelemin pedagogisin perustein.

Muutokset ovat mahdollisia.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.

Learning materials and recommended literature

Tenttimateriaali:

Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404

(mahdolliset lisämateriaalit Moodlessa)

Luentomateriaalit

Alternative completion methods of implementation

Opintojakson AHOT-hakemus (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) tulee tehdä ennen opintojakson alkua 13.10.2025.

Ahot-vastaava: Tuomas Leisti

Internship and working life connections

Haastattelutehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Exam dates and retake possibilities

Tentti 24.11. klo 12.45-16.00.
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.

Uusintatentti suoritetaan EXAM-tenttitilassa. Tentin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

5 op:n opintojakso vastaa noin 135t. ajankäyttöä (1 op = 27t.)

Further information for students

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät: HYV-HYL
Tentti: 0-5

Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Go back to top of page