Strateginen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00FE22-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in International Business and Logistics
- Degree Programme in European Business Administration
- Opettajat
- William Simcoe
- Vastuuopettaja
- Suvi Moll
- Ryhmät
-
LB24KIncoming DD Krems 2nd year students
-
LB23S_BIIncoming DD Stuttgart Business Intelligence
-
LC23B_IB_MIncoming DD HWR Berlin, IBMAN Marketing
-
LB23L_FIncoming DD La Rochelle 3rd year students Finance
-
LB24MIncoming DD Münster 2nd year students
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
-
LC23B_IB_FIncoming DD HWR Berlin, IBMAN Finance
- Opintojakso
- LX00FE22
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 04.09.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 11.09.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 18.09.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 25.09.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 02.10.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 09.10.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 23.10.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 30.10.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 13.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 20.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 27.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 04.12.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
To 11.12.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Strategic Management LX00FE22-3006 |
MMC312
Oppimistila
|
Tavoitteet
The student understands the role of strategic management as a competitive factor in an
organisation. The student knows the tools of strategic management and is able to use them in daily
work. The student can work according to strategic goals and use them in order to develop his own
organisation.
Sisältö
- Strategic management as a success factor in organisations
- The tools of strategic management
- Strategy implementation and leadership issues
- Strategic dialogue in organisations
Aika ja paikka
Ajoitus – milloin varsinainen toteutus alkaa ja päättyy:
syyslukukausi 2025
Metropolian Myyrmäen kampuksella
Oppimateriaalit
Aineistoa tarjotaan - mutta myös kaikki strategisen johtamisen, yritysstrategian tai strategisen yrittäjyyden oppikirjat ovat myös vahvasti suositeltavaa lisälukumateriaalina.
Opetusmenetelmät
Tällä kurssilla sovelletaan materiaaliluentoja, perusarviointitehtäviä, tapaustutkimuksia ja kirjallisia tehtäviä. Tämä on jatkokurssi, jossa tarkastellaan ensin asiaankuuluvia aiheita (tarvitaan strategisen johtamisen ymmärtämiseksi), kuten strateginen markkinointi, kansainväliset strategiat, kansainvälinen johtaminen, projektinhallinta, muutoksenhallinta, strateginen yrittäjyys ja niin edelleen. Sitten materiaalien ja luentojen pääpaino on strategisen johtamisen aiheissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä on korkeatasoinen kurssi - keskittyy enemmän elinikäiseen oppimiseen ja kokonaisvaltaiseen näkökulmaan yritystoimintaan - luultavasti sisääntulotason asema ei ole näistä asioista keskustelemassa tai näiden työkalujen soveltamisessa - vielä. Mutta tämä on korkeatasoinen näkemys siitä, kuinka kaikki liiketoiminnan opetussuunnitelman aineet liittyvät toisiinsa, kuinka yrityksen todella pitäisi toimia - eli vertikaalinen integraatio, kestävä kilpailuetu, strategiset filosofiat, epäonnistumiseen johtavat elementit ja menestymiseen johtavat elementit, globaalit, kansainväliset ja monikansalliset strategiat, kestävän kehityksen Webs-analyysi jne.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssista 90 % on kirjallisia tehtäviä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisistä strategioista ja johtamisesta keskustellaan. Myös yksittäinen lopputyö voi olla yrityksen kansainvälistymistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä on yksilö- ja mahdollisesti parityötä (opiskelijoille asti) – vaadittava enimmäisaika riippuu edellytyksistä sekä yksilöllisistä ja lopputyövaatimuksista.
Sisällön jaksotus
Gantt-kaavio, joka näyttää tehtävät ajan ja määräaikojen kanssa, toimitetaan ensimmäisenä oppituntipäivänä, ja se sisältää asianomaisten aiheiden tarkistusaikataulun sekä erityiset strategisen hallinnan painopistealueet:
- Yritysstrategia ja yhteys yrittäjyyteen, innovaatioihin ja kestävään kilpailuetuun
- Makro- ja mikro-VC-analyysit ? maat, toimialat, kilpailijat ja asiakkaat
- Resurssien analyysi
- Tarkoituksen ja strategian kehittäminen – menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- Kaavaanalyysin luominen - kaikentyyppiset työkalut - erityisesti Webs Analysis -malli
Lisätietoja opiskelijoille
Mitä enemmän edellytyksiä liiketoiminnassa, sen parempi. Strategisen markkinoinnin peruskurssi on oletettu - muut aiheet ovat plussaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Perusasioiden tarkistustyökalu (10%) - tarkistettava etukäteen
- Kaksi esseetä kriittisistä strategisista johtamiskysymyksistä
- Lopullinen kaavioanalyysi yritys-maasta tai toimialasta
1 = huono; 5 = Erinomainen (pisteet: 50 s = 1, 60 s = 2, 70 s = 3, 80 s = 4, 90 s ja 100 = 5)
Esitietovaatimukset
Core business studies or equivalent knowledge