Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 2 (verkkototeutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GB03-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 90
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu Hintikka
- Janne Kuloheimo
- Vastuuopettaja
- Anu Hintikka
- Ryhmät
-
SXO25S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00GB03
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää hoitotieteen ja näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen
- omaa valmiudet toimia hoitotyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää ohjauksen merkityksen hoitotyössä
- osaa kohdata erilaisia asiakkaita/potilaita yksilöllisesti
- ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet
- ymmärtää kansainvälisissä verkostoissa toimimisen merkityksen
- ymmärtää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa aloittaa hätäensiavun ja antaa oireiden mukaista ensiapua
- osaa edistää potilas-, työ- ja paloturvallisuutta
Sisältö
Hoitotiede ja näyttöön perustuva hoitotyö
Eettisyys hoitotyössä
Ohjaaminen hoitotyössä
Moninaisuus ja monikulttuurisuus
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Kestävä kehitys ja kansainvälisyys
Ensiapu
Potilas- ja työturvallisuus sekä paloturvallisuus
Aika ja paikka
Syksy 2025, viikot 43-51
Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä, kontaktiopetus (laboraatiot, simulaatiot) tapahtuu kampuksella.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Toteutuksella käytätettävät oppikirjat:
Eriksson K, Isola A, Kyngäs H ym. 2020. Hoitotiede. SanomaPro. (myös aiemmat painokset käyvät)
Blomqvist M, Rummukainen T, Sainio T ym. 2022. Hoitotyön perusosaaminen. SanomaPro
Luku 1 Hoitotyön lähtökohdat
Luku 2.1. Ammatillinen viestintä ja vuorovaikutus
Luku 3.6. Tietosuoja terveydenhuollossa
Luku 4 Asiakas- ja potilasturvallisuus
Luku 5 Työturvallisuus
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2017. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY.
Aaltonen L-M & Rosenberg P. 2013. Potilasturvallisuuden perusteet. Duodecim kustannus. https://www.oppiportti.fi/opk04593
Moodlen ja muu opettajien ohjeistama materiaali
U!REKA -Moodlen materiaali
Oppiportin verkkokurssit, jotka ilmoitetaan orientaatiossa.
Opiskelija voi halutessaan käyttää kyseisten kirjojen e-kirja tai äänikirjamuotoja tai vastaavia, jos sellaisia on saatavilla. Jos opiskelija käyttää oppikirjasta aiempaa versiota, tulee hänen itse selvittää sisällöt.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Käänteinen opetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja
Laboraatiot
Simulaatiot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Kansainvälisyys
Opiskelija voi vaihtoehtoisesti suorittaa toteutuksen kaksikielisen ryhmän mukana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
Toteutuksen kokonaistuntimäärä on 135 tuntia, josta lähiopetuksen määrä on 22 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu viikoilla 43-51. Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen sisällöstä saat orientaatiotunnilla.
Opintojaksolla on laboraatio-opetusta ja simulaatioita yhteensä 22 tuntia, joka tapahtuu kampuksella.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Laboraatio-ja simulaatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia ja näihin pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. Tunneilla noudatetaan tavanomaisten varotoimien opetuksessa annettua ohjeistusta. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija harjoittelee aktiivisesti ja potilasturvallisesti tunnin teemoja, hyödyntäen ohjausta ja opettajan antamaa palautetta.
Opintojakson aikana suositellaan itsenäisesti kliinisten taitojen kertaamista taitopajassa.
Opintojakson aikana suoritetaan erillinen 1 op:n U!REKA-kokonaisuus.
TEKOÄLY:
Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisissä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden etsimistä ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
AHOT:
Opintojakso hyväksiluetaan, jos opiskelija on suorittanut lähihoitajan tutkinnon muilta osin, paitsi U!REKA-kokonaisuuden osalta, jonka opiskelija suorittaa erillisellä Moodle-alustalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa toimintansa suunnittelussa
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa hyödyntää ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuuden huomioiden
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa laaja-alaisesti ja ammattialan tietoa näyttöön perustuen
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida toimintansa seurauksia
- toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuutta kunnioittaen
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja osaa kehittää toimintaansa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
HYLÄTTY
Opiskelija
- ei osaa riittävästi etsiä tietoa eikä osaa käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- ei omaa riittäviä tietoja ja taitoja ammatillisessa toiminnassa
- ei osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti eikä osaa huomioida turvallisuus- eikä eettisiä periaatteita
- ei kykene arvioimaan omia vahvuuksiaan tai kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laboraatiot hyv /hyl
Simulaatiot hyv/hyl
Itsenäiset tehtävät hyv/hyl
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää hoitotieteen ja näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen
- omaa valmiudet toimia hoitotyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää ohjauksen merkityksen hoitotyössä
- osaa kohdata erilaisia asiakkaita/potilaita yksilöllisesti
- ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet
- ymmärtää kansainvälisissä verkostoissa toimimisen merkityksen
- ymmärtää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa aloittaa hätäensiavun ja antaa oireiden mukaista ensiapua
- osaa edistää potilas-, työ- ja paloturvallisuutta
Sisältö
Hoitotiede ja näyttöön perustuva hoitotyö
Eettisyys hoitotyössä
Ohjaaminen hoitotyössä
Moninaisuus ja monikulttuurisuus
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Kestävä kehitys ja kansainvälisyys
Ensiapu
Potilas- ja työturvallisuus sekä paloturvallisuus
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen.