Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen ja transformaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: LY00GF73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 10.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
13.09.2025 - 11.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Helena Kuusisto-Ek
Vastuuopettaja
Kaija Haapasalo
Ryhmät
L1225S6
Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk , liiketalous
Opintojakso
LY00GF73

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
La 13.09.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Strateginen johtaminen ja transformaatio LY00GF73-3001
Online
La 04.10.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Strateginen johtaminen ja transformaatio LY00GF73-3001
Online
La 11.10.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Strateginen johtaminen ja transformaatio LY00GF73-3001
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää strategisen johtaminen kokonaisuuden ja oman työnsä kytkeytymisen siihen.
Opiskelija tunnistaa erilaisia strategisen johtamisen malleja ja työkaluja ja osaa soveltaa niitä kulloiseenkin tilanteeseen sopivasti.
Opiskelija ymmärtää erityisesti julkisen sektorin strategiatyön erityispiirteet ja eri vaiheet ja osaa analysoida miten hankintatoimi liittyy näihin.
Opiskelija tunnistaa muuttuvat osaamistarpeet osana strategista uudistumista ja kykenee kehittämään osaamista omassa työkontekstissaan.
Opiskelija kykenee viemään muutoksia läpi omassa organisaatiossaan, tuntee muutosjohtamisen yleiset periaatteet ja transformatiivisen johtamisen toimintamallit .

Sisältö

* Strategisen johtamisen kokonaisuus
* Strategisen johtamisen viitekehykset ja työkalut
* Osaamisen uudistaminen osana strategista johtamista
* Muutosjohtamisen periaatteet osana uudistumista
* Transformatiivinen johtaminen muutosten tukena

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkossa.

Oppimateriaalit

Opintojakson osaamistavoitteet, suoritustapa, kirjallisuus ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoa helena.kuusisto-ek@metropolia.fi

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan verkossa.
Linkki Zoomiin alla
https://metropolia.zoom.us/j/62326073486

Tapaamiset
lauantai 13.9.2025 klo 9.00-15.00
lauantai 4.10.2025 klo 9.00-15.00
lauantai 11.10.2025 klo 9.00-15.00

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on opiskelijalle 27 h per opintopiste, joka jakaantuu seuraavasti:

Lähiopetus verkossa 21 h
Vertaistyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 74 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä arvosana (K5) edellyttää oppimistehtävissä laajaa ja monipuolista perehtymistä opintojakson teorioihin ( vähintään kaksi kirjaa ja 4-6 artikkelia), niiden analyyttista pohdintaa ja kykyä soveltaa teorioita käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä ilmenee opiskelijan kyky muodostaa kokonaisnäkemys tarkasteltavasta asiasta. Kiitettävä oppimistehtävä sisältää myös oman oppimisen monipuolisen reflektion.

Hyvä arvosana (H4-H3) edellyttää oppimistehtävissä monipuolista perehtymistä opintojakson teorioihin, sekä pohdintaa ja soveltamista käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävistä syntyy osittainen käsitys tarkasteltavasta asiasta ja omaa oppimista on pohdittu jonkun verran.

Tyydyttävä arvosana (T2-T1) edellyttää osittaista perehtymistä opintojakson teorioihin ja jonkin verran kykyä kytkeä asiat käytännön toiminnan kehittämiseen. Oppimistehtävissä on käsitelty asioita, mutta kokonaisuus on jäsentymätön ja omaa oppimisen pohdintaa on vähän.

Esitietovaatimukset

Suoritettu alempi korkeakoulututkinto

Siirry alkuun