Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GF38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
08.09.2025 - 02.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 75
Koulutus
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Liisa Nuutinen
Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja
Liisa Nuutinen
Opintojakso
S000GF38

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit
MPA4009 Oppimistila
Ma 08.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit S000GF38-3001
ZOOM
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit S000GF38-3001
ZOOM
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit S000GF38-3001
ZOOM
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit S000GF38-3001
ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää kestävän johtajuuden ja integraalisen ajattelun periaatteet ja osaa soveltaa niitä organisaation ja yhteisön kehittämisessä
- Opiskelija ymmärtää tulevaisuuden johtajuuden näkökulmat ja osaa edistää oppivan organisaation toimintaa ja kasvun asenteen kehittymistä organisaatiossa.
- Opiskelija osaa luoda organisaatiossa luottamusta ja psykologista turvallisuutta edistäviä käytäntöjä, jotka tukevat oppivaa organisaatiota ja yhteisöohjautuvuutta.
- Opiskelija osaa analysoida omia vahvuuksiaan ja kehittämisalueitaan johtajana sekä hyödyntää itsereflektointia oman johtajuutensa kehittämisessä.

Sisältö

- Yhteisöohjautuvuus versus hierarkkisuus
- Näkökulmia johtajuuteen:
- Itsereflektion merkitys,
- Luottamuksen rakentaminen ja psykologinen turvallisuus,
- Oppivan organisaation rakentaminen ja kasvun asenne,
- Palautekulttuurin muutoksen tukeminen
- Omat lähtökohdat ja tavoitteet johtajaksi kasvamisessa

Työmuodot

Kurssi toteutetaan verkossa ja siihen sisältyy itsenäisiä tehtäviä, ryhmätehtävä sekä henkilökohtainen kehittymissuunnitelma. Opiskelijat perehtyvät ryhmätehtävässä johtamiskäytänteisiin, vertaisarvioivat muiden ryhmäläisten töitä ja osallistuvat yhteistoiminnalliseen purkukeskusteluun opintojakson lopussa. Ryhmätyöstä laaditaan myös kirjallinen raportti.

Kurssin verkkoalustukset nauhoitetaan

Aika ja paikka

Maanantai 8.9.2025 klo 9-12
Luento Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit (https://metropolia.zoom.us/j/69427692090)

Keskiviikko 10.9.2025 klo 9-12
Luento Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit (https://metropolia.zoom.us/j/6179370609?omn=68155703528)

Tiistai 4.11.2025 klo 13-16
Luento Sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kestävyyttä edistävät johtamiskäytänteet ja -mallit Liisa Nuutinen's Zoom Meeting (https://metropolia.zoom.us/j/6179370609?omn=66127791554)

Näiden lisäksi tarjolla vapaaehtoisia ohjaustapaamisia ryhmätyön tekemiseen ja kurssin suorittamisen tueksi:

ti 7.10.2025 klo 16-17 ohjaustapaaminen linkki:https://metropolia.zoom.us/j/64715089050

ti 21.10.2025 klo 16-17 ohjaustapaaminen linkki: https://metropolia.zoom.us/j/61541505704

ti 28.10.2025 klo 16-17 ohjaustapaaminen linkki: https://metropolia.zoom.us/j/66811698620

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Lehtonen, O., Saarni, S., Kinnunen, J., & Kinnunen, M. (2023). Johtaminen hyvinvointialueella: Miten ratkaista henkilöstöpula? Alma Talent. (Löytyy e-kirjana)

2. Aura O. ja Ahonen G. 2016. Stateginen hyvinvoinnin johtaminen. Huom! Luvut 2.
Teoreettinen tausta.
Terve johtaminen,
Tuottavuus ja
Aineeton pääoma
Löytyy e-kirjanaAlma Talent /Business kirjat.

3. Opintojakson aikana jaettavat ajankohtaiset artikkelit

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sis. yhteisöllistä webinaarityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua Moodlessa sekä ryhmätyön tekemistä pienryhmätyöskentelyyn varattuna ajankohtana ja lisäksi vapaasti ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä luentokerralla orientoidutaan opintojaksoon ja siinä suoritettaviin tehtäviin, ja nimetään ryhmätöitä tekevät ryhmät. Vahvistat osallistumisesi opintojaksolle olemalla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Jos joudut olemaan pois ensimmäiseltä luentokerralta, ilmoita poissaolostasi etukäteen opintojakson opettajille jotta sinulle nimetään oma ryhmä ja saat ohjeet opintojakson suorittamiseen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssin tuotosten tekemisessä opiskelija voi käyttää tekoälyä, sparraamassa ideoita tai kirjoitusasua. Tekoälyä ei voi käyttää sisällöllisenä lähteenä. Tekoälyn käyttö pitää ilmoittaa selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digikyvykkyyksien kehittämistä koskevissa sote-alan koulutusprojekteissa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
1. Itsenäisesti suoritettavat tehtävät Moodlessa (hyväksytty - hylätty)
2. Aktiivinen osallistuminen yhteiseen työskentelyyn (hyväksytty - hylätty)
3. Arvioitava tehtävä: Ryhmätyö ja kirjallinen raportti . (Arviointiasteikko 0-5.)
4. Itsenäisesti suoritettava tehtävä: Kehittymissuunnitelma (max. 2 sivua) (hyväksytty - hylätty)

Kaikki arvioinnin perusteena olevat aktiviteetit on suoritettava hyväksytysti, jotta kurssin saa suoritettua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Siirry alkuun