Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GA82-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
21.08.2025 - 05.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Kaisa Hartikainen
Salla Sipari
Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Kaisa Hartikainen
Ryhmät
S3525S6
Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000GA82

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
MPC4012 Oppimistila
To 11.09.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
Pe 12.09.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
To 23.10.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
Ke 05.11.2025 klo 13:00 - 16:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
To 06.11.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutuksen toimintaympäristön muutoksia ja kehittämistarpeita sekä perustella tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisia lähestymistapoja
- soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- johtaa kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisprosessia tavoitteellisesti, eettisesti ja hyvään tieteelliseen käytäntöön perustuen.

Sisältö

- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähestymistavat kuntoutuksessa
- Määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät kuntoutuksen kehittämisessä
- Tutkimusetiikka, hyvä tieteellinen käytäntö ja vastuullisuus kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025

Opetuskerrat ovat:
Myllypuron kampus 21.8.2025 klo 13-16.15
Lähiopetus verkko-oppimisympäristössä: 11.9.2025 klo 13-16.15, 12.9.2025 klo 13-16.15 (työelämäiltapäivä), 7.10.2025 klo 13-14.30, 23.10.2025 klo 13-00-16.15, 5.11.2025 klo 13-16.15, 6.11.2025 klo 9-12.15,

Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Verkko-opetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteiskehittely, työpajat, oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusinta- tai arvosanankorostusmahdollisuuksia.

Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn tehtävän kriteerejä, opiskelijan on mahdollista täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.

Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.

Syksy 2025: Lähiopetus 22h. Itsenäistä työskentelyä 113 h.

Sisällön jaksotus

Syyslukukausi 2025.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.

Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa
olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.

Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.

Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.

Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 100%

Siirry alkuun