Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GA82-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
21.08.2025 - 05.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Kaisa Hartikainen
- Salla Sipari
- Krista Lehtonen
- Vastuuopettaja
- Kaisa Hartikainen
- Ryhmät
-
S3525S6Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000GA82
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 21.08.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
MPC4012
Oppimistila
|
To 11.09.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
Pe 12.09.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
To 23.10.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
Ke 05.11.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
To 06.11.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät kuntoutuksessa S000GA82-3001 |
Zoom
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutuksen toimintaympäristön muutoksia ja kehittämistarpeita sekä perustella tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisia lähestymistapoja
- soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tarkoituksenmukaisesti
- johtaa kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisprosessia tavoitteellisesti, eettisesti ja hyvään tieteelliseen käytäntöön perustuen.
Sisältö
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähestymistavat kuntoutuksessa
- Määrälliset ja laadulliset tutkimusmenetelmät kuntoutuksen kehittämisessä
- Tutkimusetiikka, hyvä tieteellinen käytäntö ja vastuullisuus kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025
Opetuskerrat ovat:
Myllypuron kampus 21.8.2025 klo 13-16.15
Lähiopetus verkko-oppimisympäristössä: 11.9.2025 klo 13-16.15, 12.9.2025 klo 13-16.15 (työelämäiltapäivä), 7.10.2025 klo 13-14.30, 23.10.2025 klo 13-00-16.15, 5.11.2025 klo 13-16.15, 6.11.2025 klo 9-12.15,
Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, Verkko-opetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteiskehittely, työpajat, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusinta- tai arvosanankorostusmahdollisuuksia.
Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn tehtävän kriteerejä, opiskelijan on mahdollista täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.
Syksy 2025: Lähiopetus 22h. Itsenäistä työskentelyä 113 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2025.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa
olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.
Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 100%