Johdatus coachingiin ja fasilitointiin (2 op)
Toteutuksen tunnus: LX00GA50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.12.2024 - 09.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.05.2025 - 26.05.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Salo
- Eija Westerberg
- Vastuuopettaja
- Anne Perkiö
- Ryhmät
-
LITO_VVVapaastivalittavat, liiketalous
- Opintojakso
- LX00GA50
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 05.05.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Johdatus coachingiin ja fasilitointiin LX00GA50-3001 |
MMC310
Oppimistila
|
Ma 12.05.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Johdatus coachingiin ja fasilitointiin LX00GA50-3001 |
MMA215
Oppimistila
|
Ma 19.05.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Johdatus coachingiin ja fasilitointiin LX00GA50-3001 |
MMC310
Oppimistila
|
Ma 26.05.2025 klo 17:00 - 20:15 (3 t 15 min) |
Johdatus coachingiin ja fasilitointiin LX00GA50-3001 |
MMC310
Oppimistila
|
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- Tunnistaa omat vahvuutensa ja itsetuntemuksen eri osa-alueita. Opiskelija osaa hyödyntää tietämystään myös coaching-tilanteisiin ja fasilitaattorina toimimiseen.
- Ymmärtää coachingin perusteet ja osaa käyttää GROW-mallia coaching-tilanteissa.
- Osaa käyttää läsnäolevan kuuntelun taitoa ja avoimia kysymyksiä vuorovaikutus- ja coaching-tilanteissa. Osaa rakentaa luottamuksen ilmapiirin coaching-kohtaamisiin.
- Ymmärtää tunteiden ja tunnetaitojen merkityksen ja miten ne ovat läsnä coachingissa ja erilaisissa työelämän tilanteissa.
- Tuntee muutosjoustavuuden (resilienssin) taidon ja kuinka sitä voi vahvistaa. Tunnistaa muutosjoustavuuden merkityksen työelämätaitona ja kuinka sitä voi käsitellä asiakkaan (coachattavan) kanssa.
- Osaa toimia fasilitoijana hyödyntäen erilaisia fasilitointimenetelmiä.
- Osaa suunnitella ja toteuttaa fasilitoidun tilaisuuden ryhmälle.
Sisältö
Keskeiset teemat
- itsetuntemus ja vahvuudet
- coachingin perusteet
- GROW-mallin mukainen coaching
- erilaisia coachingissa hyödennettäviä menetelmiä
- läsnäoleva kuuntelu
- avoimet kysymykset
- luottamuksen rakentaminen coaching-prosessiin
- tunteet ja tunnetaidot
- muutosjoustavuus eli resilienssi
- tutustuminen erilaisiin fasilitointimenetelmiin
- fasilitoijan rooli
- fasilitoidun tilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Aika ja paikka
Opiskelijoille lähetetään viimeistään viikolla 11 ennakkokysely, jossa kartoitetaan aiempaa osaamista, kiinnostuksen kohteita sekä toiveita oppimismenetelmistä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti VIA-vahvuustestin ennen ensimmäistä opetuskertaa 5.5.2025. Ensimmäisellä opetuskerralla yhtenä teemana ovat vahvuudet. Vahvuustesti löytyy suomenkielisenä sivustolta https://www.viacharacter.org
Kurssin aikataulu
1. Opetuskerta: maanantai 5.5.2025 klo 17.00-20.15
2. Opetuskerta: maanantai 12.5.2025 klo 17.00-20.15
3. Opetuskerta: maanantai 19.5.2025 klo 17.00-20.15
4. Opetuskerta: maanantai 26.5.2025 klo 17.00-20.15
Oppimateriaalit
Aineisto ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
100 % lähiopetus
Kurssiin liittyvät tehtävät:
1. Coaching-harjoittelu: opiskelija harjoittelee coachausta tekemällä 3 x 1 h mittaisen yksilöcoaching-prosessin toukokuun aikana. Coachattava voi olla joko toinen tälle kurssille osallistuva opiskelija tai muu valittu henkilö. Coach hankkii itse coaching-asiakkaansa. Tarkempi ohjeistus annetaan ensimmäisellä luentokerralla.
2. Eri luentokertojen välillä olevat tehtävät syventävät opittua ja niihin liittyy myös vertaisoppimista (esim. kommentointi, keskustelu OMA-tilassa).
3. Lopputehtävänä reflektointitehtävä hyödyntäen kurssin sisältöä ja kirjallisuutta. Lopputehtävän palautus tapahtuu 31.5.2025 mennessä OMA työtilaan.
Tarkempi ohjeistus eri tehtäviin tulee opettajalta ensimmäisellä opetuskerralla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi perustuu aktiiviseen läsnäoloon ja vuorovaikutukseen. Kurssilla otamme osaamista ja taitoja haltuun harjoittelemalla coaching-ja fasilitointitaitoja pari- ja pienryhmäharjoitusten muodossa. Kurssin suorittamisen ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssiin liittyvät tehtävät:
1. Coaching-harjoittelu: opiskelija harjoittelee coachausta tekemällä 3 x 1 h mittaisen yksilöcoaching-prosessin toukokuun aikana. Coachattava voi olla joko toinen tällä kurssille osallistuva opiskelija tai muu valittu henkilö. Coach hankkii itse coaching-asiakkaansa.Tarkempi ohjeistus annetaan ensimmäisellä luentokerralla.
2. Eri luentokertojen välillä olevat tehtävät syventävät opittua ja niihin liittyy myös vertaisoppimista (esim. kommentointi, keskustelu OMA-tilassa).
2. Lopputehtävänä reflektointitehtävä hyödyntäen kurssin sisältöä ja kirjallisuutta. Lopputehtävän palautus tapahtuu 31.5.2025 mennessä OMA työtilaan.
Tarkempi ohjeistus eri tehtäviin tulee opettajalta ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijoille lähetetään viikolla 11 ennakkokysely, jossa kartoitetaan aiempaa osaamista, kiinnostuksen kohteita sekä toiveita oppimismenetelmistä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti VIA-vahvuustestin ennen ensimmäistä opetuskertaa 5.5.2025. Ensimmäisellä opetuskerralla yhtenä teemana ovat vahvuudet. Vahvuustesti löytyy suomenkielisenä sivustolta https://www.viacharacter.org
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin suorittaminen edellyttää 80 % osallistumista luennoille ja 100 % suoritusta kurssin aikana olevista eri tehtävistä.
Kurssiin liittyvät tehtävät:
1. Coaching-harjoittelu
2. Eri luentokertojen välillä olevat tehtävät
3. Lopputehtävä