Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön suomi 1 (A2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SA00FV78-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 01.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Opettajat
Hanna Aho
Vastuuopettaja
Hanna Aho
Opintojakso
SA00FV78

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 19.08.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002
MPC4011 Oppimistila
To 21.08.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002
MPA4008 Oppimistila
Ma 25.08.2025 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002
MPB5018 Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa viestiä keskeisissä perushoitotilanteissa ja rutiininomaisissa toimenpiteissä suullisesti
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa perushoitotilanteissa
- osaa ilmaista kohteliaasti, kun ei ymmärrä eli pyytää toistoa tai selvennystä
- osaa kommunikoida perustilanteissa potilaan, omaisen, ammattihenkilöstön ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää jonkin verran puhekieltä
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja selkokielisistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata joitakin potilastietoja ja hoitotapahtumia
- rohkaistuu viestimään suomen kielellä hoitotyön rutiininomaisissa tilanteissa ja välittämään niistä tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti.

Sisältö

Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
- potilaan voinnin kysyminen, potilaan ohjaaminen rutiininomaisissa hoitotilanteissa,
oman toiminnan kuvailu
- Hoitoalan rutiininomaisissa tilanteissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet,
esimerkiksi
- pyytämisen, ohjaamisen ja selostamisen rakenteet, peruslausetyypit
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
- jokapäiväiset ajan- ja määrän ilmaukset, kehon osat, kivun kuvailu, perussairaudet,
lääkitys, hoito-ohjeet
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen, esimerkiksi
- esitietolomakkeet, lääkelistat, laboratoriokokeet, potilasohjeet ja kirjatut
hoitotapahtumat
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
- Ääntämisen selkeys
Opetusmenetelmät
- Kontaktiopetus / verkko-opetus
- Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
- Testit verkko-oppimisalustalla

Aika ja paikka

Kurssin kesto 11.8.-17.10.2025

Kurssin päivät, kellonajat ja paikat vaihtelevat. Tarkka aikataulu tulee Moodleen.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama kirjallinen materiaali sekä Moodleen linkitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Myllypuron kampuksella. Lisäksi itsenäistä opiskelua Moodlessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Uusintakoe sopimuksen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ 5 op = 135 t
Lähiopetusta 50 t, kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua 85 t.

Opiskelu edellyttää hyviä opiskelutaitoja ja runsaasti itsenäistä työtä. Varaathan aikaa kalenteristasi kotitehtäviin ja itsenäiseen opiskeluun vähintään 5 t/viikko.

Lisätietoja opiskelijoille

Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei saa käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Kokonaisten tekstien kirjoittaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Jos käytät tekoälyä, se pitää ilmoittaa. Käytät vilppiä, jos et ilmoita tekoälyn käyttöä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/ Hylätty

Lähiopetuksessa aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen.
Lähiopetuksen opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla.
Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Kirjallinen ja suullinen tentti.

Siirry alkuun