Hoitotyön suomi 1 (A2) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SA00FV78-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.06.2025 - 01.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 17.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 19.08.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPC4011
Oppimistila
|
To 21.08.2025 klo 09:30 - 12:00 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ma 25.08.2025 klo 09:15 - 11:45 (2 t 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa viestiä keskeisissä perushoitotilanteissa ja rutiininomaisissa toimenpiteissä suullisesti
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa perushoitotilanteissa
- osaa ilmaista kohteliaasti, kun ei ymmärrä eli pyytää toistoa tai selvennystä
- osaa kommunikoida perustilanteissa potilaan, omaisen, ammattihenkilöstön ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää jonkin verran puhekieltä
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja selkokielisistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata joitakin potilastietoja ja hoitotapahtumia
- rohkaistuu viestimään suomen kielellä hoitotyön rutiininomaisissa tilanteissa ja välittämään niistä tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti.
Sisältö
Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
- potilaan voinnin kysyminen, potilaan ohjaaminen rutiininomaisissa hoitotilanteissa,
oman toiminnan kuvailu
- Hoitoalan rutiininomaisissa tilanteissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet,
esimerkiksi
- pyytämisen, ohjaamisen ja selostamisen rakenteet, peruslausetyypit
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
- jokapäiväiset ajan- ja määrän ilmaukset, kehon osat, kivun kuvailu, perussairaudet,
lääkitys, hoito-ohjeet
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen, esimerkiksi
- esitietolomakkeet, lääkelistat, laboratoriokokeet, potilasohjeet ja kirjatut
hoitotapahtumat
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
- Ääntämisen selkeys
Opetusmenetelmät
- Kontaktiopetus / verkko-opetus
- Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
- Testit verkko-oppimisalustalla
Aika ja paikka
Kurssin kesto 11.8.-17.10.2025
Kurssin päivät, kellonajat ja paikat vaihtelevat. Tarkka aikataulu tulee Moodleen.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama kirjallinen materiaali sekä Moodleen linkitetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Myllypuron kampuksella. Lisäksi itsenäistä opiskelua Moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin
Uusintakoe sopimuksen mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 5 op = 135 t
Lähiopetusta 50 t, kotitehtäviä ja itsenäistä opiskelua 85 t.
Opiskelu edellyttää hyviä opiskelutaitoja ja runsaasti itsenäistä työtä. Varaathan aikaa kalenteristasi kotitehtäviin ja itsenäiseen opiskeluun vähintään 5 t/viikko.
Lisätietoja opiskelijoille
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei saa käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Kokonaisten tekstien kirjoittaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Jos käytät tekoälyä, se pitää ilmoittaa. Käytät vilppiä, jos et ilmoita tekoälyn käyttöä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/ Hylätty
Lähiopetuksessa aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen.
Lähiopetuksen opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla.
Kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Kirjallinen ja suullinen tentti.