Hoitotyön suomi 1 (A2) (5 ECTS)
Code: SA00FV78-3002
General information
- Enrollment
- 09.06.2025 - 01.08.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 11.08.2025 - 17.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
Implementation has 3 reservations. Total duration of reservations is 7 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 19.08.2025 time 09:30 - 12:00 (2 h 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPC4011
Oppimistila
|
Thu 21.08.2025 time 09:30 - 12:00 (2 h 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPA4008
Oppimistila
|
Mon 25.08.2025 time 09:15 - 11:45 (2 h 30 min) |
Hoitotyön suomi 1 (A2) SA00FV78-3002 |
MPB5018
Kliininen hoitotyö 1
MPB5019 Reflektointitila |
Objective
Opiskelija
- osaa viestiä keskeisissä perushoitotilanteissa ja rutiininomaisissa toimenpiteissä suullisesti
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa perushoitotilanteissa
- osaa ilmaista kohteliaasti, kun ei ymmärrä eli pyytää toistoa tai selvennystä
- osaa kommunikoida perustilanteissa potilaan, omaisen, ammattihenkilöstön ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää jonkin verran puhekieltä
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja selkokielisistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata joitakin potilastietoja ja hoitotapahtumia
- rohkaistuu viestimään suomen kielellä hoitotyön rutiininomaisissa tilanteissa ja välittämään niistä tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti.
Content
Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
- potilaan voinnin kysyminen, potilaan ohjaaminen rutiininomaisissa hoitotilanteissa,
oman toiminnan kuvailu
- Hoitoalan rutiininomaisissa tilanteissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet,
esimerkiksi
- pyytämisen, ohjaamisen ja selostamisen rakenteet, peruslausetyypit
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
- jokapäiväiset ajan- ja määrän ilmaukset, kehon osat, kivun kuvailu, perussairaudet,
lääkitys, hoito-ohjeet
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen, esimerkiksi
- esitietolomakkeet, lääkelistat, laboratoriokokeet, potilasohjeet ja kirjatut
hoitotapahtumat
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
- Ääntämisen selkeys
Opetusmenetelmät
- Kontaktiopetus / verkko-opetus
- Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
- Testit verkko-oppimisalustalla
Location and time
Course duration 11.8.-17.10.2025
Dates and times change every week, so check the schedule later in Moodle.
Materials
Materials will be given by teacher and uploaded to Moodle
Teaching methods
Course will be held face-to-face -taching in Myllypuro campus. In addition, independent studying in the Moodle workspace.
Exam schedules
To be announced later
Retake by agreement.
Student workload
The student's amount of work 5 credits = 135 h
Face-to-face-teaching 50 h, homework and independent studying 85 h.
Good studying skills and a lot of independent work is required. Book time for homework and independent studying on your calendar at least 5 h/week.
Further information
Artificial intelligence can be utilized for brainstorming in written assignments, but it should not be used as a substitute for independent thinking and writing. Generating entire texts using AI is not allowed. If you use AI, its use must be transparently disclosed. Failure to disclose the use of AI will be considered misconduct.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/ Hylätty
Lähiopetuksessa aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen.
Lähiopetuksen opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe.
Assessment methods and criteria
Continuous evaluation.
Active participation in lessons.
Completing written assignments.
Written and oral exam.