Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KQ00BT62-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2024 - 31.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 10.02.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Ainoa
- Vastuuopettaja
- Juha Ainoa
- Ryhmät
-
KXE22S1TMTeollinen muotoilu
- Opintojakso
- KQ00BT62
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 84 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
ARP69
Oppimistila 1
|
To 16.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
ARP69
Oppimistila 1
|
Pe 17.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
ARP69
Oppimistila 1
|
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
AR341
Oppimistila Montaasi
|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
ARP69
Oppimistila 1
|
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
ARP69
Oppimistila 1
|
Ma 27.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
|
Pe 31.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
|
Ma 03.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
|
Pe 07.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminen KQ00BT62-3009 |
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa muotoilun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.
Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.
Sisältö
- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa
Työmuodot
esittävä luento
luento
harjoitustyö
yksilöohjaus
Aika ja paikka
Arabian kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
jaetaan kurssin yhteydessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennnot 60h
kirjallisuuskatsaus 20h
harjoitustyö 35h
presentaatiot 15h
muut 5h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa
ja tuotevalikoimaa.
jatkuva arvointi
harjoitustehtävän prosessi ja tulos
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet hyvin. Opiskelija osaa selittää ammattimaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida ammattimaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoima. Opiskelija osaa soveltaa yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa selittää erinomaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida erinomaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.