Näyttöön perustuva terveydenhuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FW77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 19.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing
- Opettajat
- Hanna Aho
- Jukka Kesänen
- Vastuuopettaja
- Jukka Kesänen
- Ryhmät
-
S2725S6Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Nursing, ylempi AMK
- Opintojakso
- S000FW77
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Orientation on campus and online |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 02.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Orientation |
ZOOM
|
To 11.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
S000FW77-3001 Evidence-based practice |
|
To 18.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Evidence-based Practices in Health Care S000FW77-3001 |
ZOOM
|
Ke 24.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Evidence-based Practices in Health Care S000FW77-3001 |
|
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Evidence-based Practices in Health Care S000FW77-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kehittämään ja johtamaan näyttöön perustuvia käytänteitä sekä hallinnoimaan niitä hoitotyössä.
Sisältö
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto
- Näyttöön perustuvan toiminnan käsitteet ja prosessit
- Näyttöön perustuva hoitotyö, osaamisen varmistamien ja laajavastuinen hoitotytön asiantuntijuus
- Näyttöön perustuva hoitotyön johtaminen
- Systemaattinen tiedonkeruu ja analysointi osana näyttöön perustuvuutta
- Näytön kriittinen arviointi
- Tiivistetyn tutkimustiedon hyödyntäminen ammatillisessa päätöksenteossa
Aika ja paikka
1.9.2025 Orientaatio opintoihin Myllypuron kampuksella
Verkko-opetus lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
• Aveyard, H., Sharp, P., & Woolliams, M. (2022). A Beginner’s Guide to Evidence-Based Practice in Health and Social Care.
• Melnyk, B. M., & Fineout-Overholt, E. (2018). Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare.
• National guidelines and resources (e.g., Current Care Guidelines, Health Village, publications from the Finnish Institute for Health and Welfare)
• Alan ajankohtainen kirjallisuus
Opetusmenetelmät
o Luennot ja verkkomateriaalit
o Reflektoivat oppimistehtävät
o Ryhmäkeskustelut ja vertaispalaute
o Case-analyysit (esim. päätöksentekotilanteista)
o Kehittämistehtävä omaan työyhteisöön soveltaen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistetävä on työelämälähtöinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 27h x 5 = 135h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Teköäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä ja mateiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.,Tutustu Metropolian AHOT-ohjeisiin OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opinto-ohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisten oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.Oppimistehtävät sisältävät erillisen arviointimatriisiin pohjautuen osaamisen tavoitteisiin.
Arviointikriteerien viitekehys:
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.