Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jyrki Konkka
Anna Niinitanner
Sini Vuojärvi
Ryhmät
SXH24S2SO
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Opintojakso
SX00EP05

Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 66 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 18.08.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4013 Oppimistila
Ma 18.08.2025 klo 14:15 - 16:00
(1 t 45 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4013 Oppimistila
Ti 19.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPA6009 Oppimistila
Ke 20.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPA6009 Oppimistila
Ke 20.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
Ma 01.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4001 Oppimistila
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4001 Oppimistila
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4013 Oppimistila
Ti 02.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPA2022 Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
Ma 15.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4012 Oppimistila
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4012 Oppimistila
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPB5029 Reflektointitila
Ma 29.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC3001 Oppimistila
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4013 Oppimistila
Ti 30.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC5012 Oppimistila
Ti 30.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
Ma 13.10.2025 klo 08:30 - 14:15
(5 t 45 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
MPC4001 Oppimistila
Ti 14.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013
Pe 17.10.2025 klo 11:45 - 14:15
(2 t 30 min)
Tentti, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3016
MPD1002 Myllypuro-sali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Sisältö

Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.

Aika ja paikka

Tarkista aina lähiopetuksen aika ja tila lukujärjestyksestä. Lukujärjestyksiin on merkitty valmiiksi jonkin verran aikoja itsenäiseen työhön ja ryhmien yhteiseen työskentelyyn. On kuitenkin hyvä huomata, että kunkin opiskelijan tulee ITSE varata tämän lisäksi omasta kalenteristaan runsaasti aikaa myös itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.

Kurssin aloitus 18.8.2025 ip. Osallistuminen aloitukseen on pakollista!
Seminaari 13.10.2025 alkaen klo 8.30 Osallistuminen seminaariin on pakollista
TENTTI 17.10.2024 alkaen klo 11.45.

Opetus ja ryhmätyöskentely
18.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
19.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
20.8. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta + klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
1.9. klo. 8:30-11:45 &12:45-16 lähiopetusta
2.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
10.9. klo. 8:30-11:45 ryhmätyöskentelyä
15.9. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta ja klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
16.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
29.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
13.10 klo. 8:30-14:15 seminaari
14.10. klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
17.10. tentti

Oppimateriaalit

Muutokset mahdollisia

Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Ikäheimo, Hannu-Pekka & Vahti, Jukka 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen – Murros ja tulevaisuus. Sitran selvityksiä 178. Sitra: Helsinki. Saatavana osoitteesta https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/mediavalitteinen-yhteiskunnallinen-vaikuttaminen.pdf

Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Mediakasvatusseuran materiaaleja (tarkemmat tiedot avausluennolla)

Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).

Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C & Bird, K. 2009. Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute. Linkki artikkeliin: https://odi.cdn.ngo/media/documents/5500.pdf


Etiikka:

Tenttiiin:
Luentomateriaali

Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 5

John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction, luvut 1 - 5

Etiikan oheismateriaali:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

NASW: The Code of Ethics

Larry S. Temkin: Being Good in a World of Need

Muu kirjallisuus, joka ilmenee luentomateriaalista

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Luku-/oppimispiiri
Seminaarityö
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 17.10.2025 alkaen 11.45.

Uusintatentit opiskelija varaa itse Examin kautta.
Uusintatentit EXAMissa,
1. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin
2. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.

Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely

Sisällön jaksotus

Kansainvälisyys kurssilla toteutuu ensisijaisesti kansainvälisten koulutus-standardien (EQF-6) ja kansainvälisen tiedeyhteisön tason mukaisen materiaalin käyttämisen kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.

Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.

Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.

Siirry alkuun