Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP05-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Anna Niinitanner
- Sini Vuojärvi
- Ryhmät
-
SXH24S2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP05
Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 66 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 18.08.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ma 18.08.2025 klo 14:15 - 16:00 (1 t 45 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 19.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ke 20.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ke 20.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Ma 01.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 02.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Ma 15.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ti 16.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPB5029
Reflektointitila
|
Ma 29.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Ma 13.10.2025 klo 08:30 - 14:15 (5 t 45 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ti 14.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Pe 17.10.2025 klo 11:45 - 14:15 (2 t 30 min) |
Tentti, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3016 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisen perustan merkityksen sosiaalialan työssä ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassa. Opiskelija ymmärtää arvojen ja eettisten näkökulmien moninaisuuden ja osaa arvioida kriittisesti erilaisten eettisten ratkaisujen oikeutusta sosiaalialan työssä. Opiskelija ymmärtää ammattietiikan merkityksen sosiaalialan työssä, sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja osaa toimia niiden mukaisesti.
Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa arvioida kriittisesti erilaisia mediatekstejä ja niiden merkityksiä. Hän ymmärtää median roolin yhteisöllisyyden ja osallisuuden rakentajana ja osaa hyödyntää mediaa ja mediataitoja sosiaalialan kontekstissa.
Opiskelija tuntee erilaisia empowerment-käsityksiä. Hän osaa suunnitella ja käyttää yksilöiden ja yhteisöjen voimaantumista ja valtaistumista tukevia sosiaalipedagogisia työmenetelmiä asiakastyössä.
Opiskelija ymmärtää asiakastyön kirjaamisen eettisyyteen liittyvät kysymykset. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haasteellisissa ja uhkaavissa asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiakasturvallisuuden merkityksen. Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.
Sisältö
Sosiaalialan ammattietiikka, sosiaalialan ammattietiikan eettinen perusta (arvoteoria, keskeiset normatiivisen etiikan teoriat, oikeudenmukaisuusteoria), eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu.
Empowerment-käsitykset ja käyttö sosiaalialalla. Voimaantumista ja valtaistumista tukevat käytännön työmenetelmät.
Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Mediakasvatus, kriittinen medialukutaito ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli. Eettisyys asiakastyön kirjaamisessa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haasteelliset ja uhkaavat asiakastilanteet. Asiakasturvallisuus. Tunteiden merkitys ja käsittely sosiaalialan työssä. Työhyvinvointi.
Aika ja paikka
Tarkista aina lähiopetuksen aika ja tila lukujärjestyksestä. Lukujärjestyksiin on merkitty valmiiksi jonkin verran aikoja itsenäiseen työhön ja ryhmien yhteiseen työskentelyyn. On kuitenkin hyvä huomata, että kunkin opiskelijan tulee ITSE varata tämän lisäksi omasta kalenteristaan runsaasti aikaa myös itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.
Kurssin aloitus 18.8.2025 ip. Osallistuminen aloitukseen on pakollista!
Seminaari 13.10.2025 alkaen klo 8.30 Osallistuminen seminaariin on pakollista
TENTTI 17.10.2024 alkaen klo 11.45.
Opetus ja ryhmätyöskentely
18.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
19.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
20.8. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta + klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
1.9. klo. 8:30-11:45 &12:45-16 lähiopetusta
2.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
10.9. klo. 8:30-11:45 ryhmätyöskentelyä
15.9. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta ja klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
16.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
29.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
13.10 klo. 8:30-14:15 seminaari
14.10. klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
17.10. tentti
Oppimateriaalit
Muutokset mahdollisia
Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Ikäheimo, Hannu-Pekka & Vahti, Jukka 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen – Murros ja tulevaisuus. Sitran selvityksiä 178. Sitra: Helsinki. Saatavana osoitteesta https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/mediavalitteinen-yhteiskunnallinen-vaikuttaminen.pdf
Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Mediakasvatusseuran materiaaleja (tarkemmat tiedot avausluennolla)
Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).
Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C & Bird, K. 2009. Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute. Linkki artikkeliin: https://odi.cdn.ngo/media/documents/5500.pdf
Etiikka:
Tenttiiin:
Luentomateriaali
Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 5
John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction, luvut 1 - 5
Etiikan oheismateriaali:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
NASW: The Code of Ethics
Larry S. Temkin: Being Good in a World of Need
Muu kirjallisuus, joka ilmenee luentomateriaalista
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Luku-/oppimispiiri
Seminaarityö
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti: 17.10.2025 alkaen 11.45.
Uusintatentit opiskelija varaa itse Examin kautta.
Uusintatentit EXAMissa,
1. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin
2. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.
Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely
Sisällön jaksotus
Kansainvälisyys kurssilla toteutuu ensisijaisesti kansainvälisten koulutus-standardien (EQF-6) ja kansainvälisen tiedeyhteisön tason mukaisen materiaalin käyttämisen kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.
Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Johdanto sosiaalipedagogiikkaan, Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen, Harjoittelu 1 – sosionomin työ ja asiakkaan arki
Lisätiedot
Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.
Lisätiedot
Opintojakson hyväksytty suoritus on esitietovaatimuksena Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla.