Basics of Ethics in Social Services, Empowerment and Challenges of Work (10 ECTS)
Code: SX00EP05-3013
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Jyrki Konkka
- S2 Hyvinvointi
- Sini Vuojärvi
- Groups
-
SXH24S2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
- Course
- SX00EP05
Implementation has 21 reservations. Total duration of reservations is 66 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 18.08.2025 time 12:45 - 14:15 (1 h 30 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Mon 18.08.2025 time 14:15 - 16:00 (1 h 45 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tue 19.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA6009
Oppimistila
|
Wed 20.08.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA6009
Oppimistila
|
Wed 20.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Mon 01.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Mon 01.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Tue 02.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tue 02.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Wed 10.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Mon 15.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4012
Oppimistila
|
Mon 15.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Tue 16.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4012
Oppimistila
|
Tue 16.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPB5029
Reflektointitila
|
Mon 29.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC3001
Oppimistila
|
Mon 29.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4013
Oppimistila
|
Tue 30.09.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC5012
Oppimistila
|
Tue 30.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ryhmätyö, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Mon 13.10.2025 time 08:30 - 14:15 (5 h 45 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
MPC4001
Oppimistila
|
Tue 14.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3013 |
|
Fri 17.10.2025 time 11:45 - 14:15 (2 h 30 min) |
Tentti, Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet SX00EP05-3016 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Learning outcomes
The students understand the importance of values and the ethical foundation in the work of social services and are able to apply ethical concepts and principles in professional activities. The students understand the diversity of values and ethical perspectives and are able to critically evaluate the justification of different ethical solutions in social services. The students understand the importance of professional ethics in social services, commit to the professional ethical principles of social services and are able to act in accordance with them.
The students are able to utilize the means of societal influencing and create citizenship supporting inclusion and sense of community. They are able to critically evaluate different media texts and their meanings. They understand the role of the media as a developer of community and inclusion and know how to utilize the media and media skills in the context of the social field.
The students are familiar with different concepts of empowerment. They know how to plan and use socio-pedagogical methods in client work that support the empowerment of individuals and communities. The students understand the questions related to the ethics of filing client work. The students are able to anticipate and act in challenging and threatening client situations. The students understand the importance of client safety. The students are able to reflect on their own professional activities and well-being at work.
Content
Professional ethics in the social field , the ethical basis for work in the social field (theory of values; key theories of normative ethics; theory of justice), ethical thinking and problem solving. Empowerment concepts and their use in the social field. Practical work methods supporting empowerment. The channels for societal influencing. Civic engagement. Media education, critical media literacy and social media. Language use empowering the client. Ethics in documenting client work. Supporting and restricting the right of self-determination. Challenging and threatening client situations. Client safety. The importance of emotions and processing them in social services. Well-being at work.
Prerequisites
The students have completed the following courses:
Introduction to Social Pedagogy; Professional Communication and Academic Writing;
Internship 1 - Social Service Work in the Client’s Everyday Life
Teaching methods
Lähiopetus
Kirjallisuus ja tentti
Luku-/oppimispiiri
Seminaarityö
Itseohjautuva oppiminen
Ryhmätyöskentely
Location and time
Tarkista aina lähiopetuksen aika ja tila lukujärjestyksestä. Lukujärjestyksiin on merkitty valmiiksi jonkin verran aikoja itsenäiseen työhön ja ryhmien yhteiseen työskentelyyn. On kuitenkin hyvä huomata, että kunkin opiskelijan tulee ITSE varata tämän lisäksi omasta kalenteristaan runsaasti aikaa myös itsenäiseen työhön ja ryhmätyöskentelyyn.
Kurssin aloitus 18.8.2025 ip. Osallistuminen aloitukseen on pakollista!
Seminaari 13.10.2025 alkaen klo 8.30 Osallistuminen seminaariin on pakollista
TENTTI 17.10.2024 alkaen klo 11.45.
Opetus ja ryhmätyöskentely
18.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
19.8. klo. 12:45-16 lähiopetusta
20.8. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta + klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
1.9. klo. 8:30-11:45 &12:45-16 lähiopetusta
2.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
10.9. klo. 8:30-11:45 ryhmätyöskentelyä
15.9. klo. 8:30-11:45 lähiopetusta ja klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
16.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
29.9. klo. 8:30-11:45 & 12:45-16 lähiopetusta
13.10 klo. 8:30-14:15 seminaari
14.10. klo. 12:45-16 ryhmätyöskentelyä
17.10. tentti
Learning materials and recommended literature
Muutokset mahdollisia
Mediakasvatus:
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Ikäheimo, Hannu-Pekka & Vahti, Jukka 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen – Murros ja tulevaisuus. Sitran selvityksiä 178. Sitra: Helsinki. Saatavana osoitteesta https://media.sitra.fi/app/uploads/2021/01/mediavalitteinen-yhteiskunnallinen-vaikuttaminen.pdf
Kanerva, Anna, Lahtinen, Emmi & Oksanen-Särelä, Katja 2022. Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteesta https://mediataitokoulu.fi/nakokulmia.pdf
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Mediakasvatusseuran materiaaleja (tarkemmat tiedot avausluennolla)
Empowerment:
Luentomateriaali sekä seuraava tenttikirjallisuus:
Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. Luvut 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127).
Luttrell, C., Quiroz, S., Scrutton, C & Bird, K. 2009. Understanding and operationalising empowerment. London: Overseas Development Institute. Linkki artikkeliin: https://odi.cdn.ngo/media/documents/5500.pdf
Etiikka:
Tenttiiin:
Luentomateriaali
Shelly Kagan: Normative Ethics, luvut 1 - 5
John Christman: Social and Political Philosophy - A Contemporary Introduction, luvut 1 - 5
Etiikan oheismateriaali:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
NASW: The Code of Ethics
Larry S. Temkin: Being Good in a World of Need
Muu kirjallisuus, joka ilmenee luentomateriaalista
Exam dates and retake possibilities
Tentti: 17.10.2025 alkaen 11.45.
Uusintatentit opiskelija varaa itse Examin kautta.
Uusintatentit EXAMissa,
1. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin
2. uusinta: ilmoitetaan myöhemmin
Student workload
Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.
Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely
Content scheduling
Kansainvälisyys kurssilla toteutuu ensisijaisesti kansainvälisten koulutus-standardien (EQF-6) ja kansainvälisen tiedeyhteisön tason mukaisen materiaalin käyttämisen kautta.
Further information for students
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Assessment methods and criteria
Yksilötentti (75 %), arviointi asteikolla 0– 5
Hyväksytty suoritus edellyttää koko tenttikirjallisuuden hallintaa. Koko aihealue otetaan haltuun oppimispiirityöskentelyllä.
Ryhmäkohtainen seminaarityö ja oppimispiirin kirjallinen koonti (25 %), arviointi asteikolla 0– 5
Oppimispiirin kirjallinen koonti sekä seminaarityön suullinen esittely.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.