Mental Health and Substance Abuse Nursing and Crisis Intervention (15 ECTS)
Code: SX00EA14-3005
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
-
11.08.2025 - 26.09.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 ECTS
- Virtual portion
- 7 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 65
- Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
- Teacher in charge
- Marianne Sipilä
- Scheduling groups
- Laboraatio 1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Laboraatio 2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
- Simulaatio 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Simulaatio 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Simulaatio 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
SXO22S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO22S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXO22S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Small groups
- 1
- 2
- 1
- 2
- 3
- Course
- SX00EA14
Implementation has 29 reservations. Total duration of reservations is 95 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 12.08.2025 time 13:00 - 14:30 (1 h 30 min) |
ETÄ: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Tue 12.08.2025 time 14:45 - 16:15 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Tue 19.08.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4004
Oppimistila
|
Tue 19.08.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4005
Oppimistila
|
Wed 20.08.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6007
Oppimistila
|
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Thu 28.08.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Mon 01.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Mon 01.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 04.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 04.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Fri 05.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Fri 05.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Mon 08.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Mon 08.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Tue 09.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Tue 09.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 11.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Thu 11.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Mon 15.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Mon 15.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Mon 22.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Mon 22.09.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Tue 23.09.2025 time 08:45 - 16:00 (7 h 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Tue 23.09.2025 time 08:45 - 16:00 (7 h 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6007
Oppimistila
|
Thu 25.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Thu 25.09.2025 time 12:30 - 15:30 (3 h 0 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Fri 26.09.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
Objective
Students
- deepen their evidence-based competence in accordance with the key competence areas of nursing: clinical, decision-making, patient education, interaction, ethical, health promotion, and development and leadership competence
- can evaluate their evidence-based development and assume responsibility for the quality of nursing in their own actions
- are prepared for future-oriented and patient/client-oriented development of nursing
- deepen their competence in planning, implementing, evaluating and developing mental health and substance abuse nursing and crisis intervention in different operating environments (focus on adults and the elderly)
- deepen their competence in supporting and giving guidance to patients and their significant others in different phases of the clinical pathway
Content
- evidence-based nursing and its development
- nurses’ expertise and multiprofessional teamwork and networks
- health technology and competence in future nursing
- advanced studies of mental health and substance abuse nursing and crisis intervention
- patient education supporting patient’s resources and empowerment; supporting and providing guidance to significant others
- specific questions related to the study unit
Location and time
Myllypuro Campus
Weeks 33 - 39
Materials
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Mielenterveystalon ammattilaisten osio (Mielenterveystalo for professional)
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Articles and materials provided by lecturer.
Children's and adolescent's mental health nursing 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.
Teaching methods
Flipped learning
Independent study
Web-based learning
Group work
Laboratory
Simulation
Medication calculation exam
Written exam or learning assignment
Possible visits and professional lectures
Employer connections
Possible visits and professional lectures
Exam schedules
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: tentti tai oppimistehtävän palautus vko 39. Jos opintojakolla on tentti, niin uusintakoe 1. on viikolla 2., 2026 ja uusintakoe 2 viikolla 7, 2026.
Lääkelaskukoe viikolla 33 orientaation jälkeen. Uusinta 1 on vko 38 ja uusinta 2. on vko 43.
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö: tentti EXAMissa viikolla 39. Uusintakoe 1. viikolla 1, 2026, uusintakoe 2. viikolla 7, 2026.
Tentin tai oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Oppimistehtävän arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa.
Completion alternatives
N/A.
Student workload
Study module is 15 ECTS
1 ECTS = 27 hours of student's work (total 15 x 27 hrs= 405 hrs)
Mental health, crisis and substance abuse nursing (adults) 9 ECTS
Children's and adolescent's mental health nursing 5 ECTS
Common theoretical studies for all deepening students 1 ECTS
The course requires a lot of work, so it is challenging to complete non-advanced studies at the same time.
Further information
The implementation parts:
- 5 ECTS Children's and adolescent's mental health nursing. This part is done in cooperation with Acute pediatric nursing implementation.
- 9 ECTS Mental health, crisis and substance abuse nursing focusing on nursing of adults. The content: the nursing of mood disorders, psychotic illnesses, personality disorders, eating disorders, anxiety, dissociative disorders and dependencies The focus is on supportive nurse - patient interaction. Framework is Recovery orientation.
This is an advanced course in Degree Program Nursing. It is for the last academic year. Completion of the course requires basic studies and basic exercises. Development of Nurse Expertise - Clinical Practice can not be started until all basic exercises have been successfully completed.
Attendance in orientation is compulsory. Completing pre-and Moodle-tasks on time. Mandatory attendance in laboratory practices and simualtion.
Students must confirm their attendance for a course implementation by being present when tuition begins or in another manner agreed with the lecturer; for example, by returning the first course assignment. Students who are unable to attend the first teaching session due to illness may also confirm their attendance by informing the lecturer of this in advance.
Tuition is in Finnish.
All assignments and materials (Power Point presentations etc.) are under Copyright Act (404/61) and a teacher has the copyright. Assignments and materials are not allowed to be distributed or used in any other way. Distributing materials are only allowed if the teacher grants the permit.
Use of Artificial Intelligence:
Artificial intelligence can be used in the course assignment, but the student must clearly state its use. The course exam must be taken without the help of artificial intelligence. The student must use only his own knowledge, understanding and skills in the exam. The use of artificial intelligence in an exam or failure to report its use in assignments is treated as suspicion of cheating in accordance with Metropolia's disciplinary matters handling instructions
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Assessment methods and criteria
Numeric evaluation 0-5.
Children's and adolescent's mental health nursing exam or written learning assignment of mental health-, crises and substance abuse nursing.
Medication calculation exam pass / fail
Laboratory and simulation in both courses pass / fail
It is possible to try to improve the grade of the exam or written assignment once as agreed with the course teacher.
All the web-based assignments must be completed and submitted according to the timetable.
Evaluating competences evaluation criteria expert is used.
Qualifications
The student may choose the nursing expertise studies when he has completed the theoretical studies included in the professional nursing studies and clinical practices included in these, unless otherwise agreed in the student's ISP.