Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse Nursing and Crisis Intervention (15 ECTS)

Code: SX00EA14-3005

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
11.08.2025 - 26.09.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
15 ECTS
Virtual portion
7 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 65
Degree programmes
Nursing (in Finnish)
Teachers
Jaana Meriläinen
Marianne Sipilä
Leena Hinkkanen
Pihla Markkanen
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Scheduling groups
Laboraatio 1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Laboraatio 2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Simulaatio 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Simulaatio 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Simulaatio 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Groups
SXO22S1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
SXO22S2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
SXO22S1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Small groups
1
2
1
2
3
Course
SX00EA14

Implementation has 29 reservations. Total duration of reservations is 95 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 12.08.2025 time 13:00 - 14:30
(1 h 30 min)
ETÄ: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
Tue 12.08.2025 time 14:45 - 16:15
(1 h 30 min)
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
Tue 19.08.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4004 Oppimistila
Tue 19.08.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4005 Oppimistila
Wed 20.08.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6007 Oppimistila
Wed 27.08.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Thu 28.08.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
Mon 01.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Mon 01.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Thu 04.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Thu 04.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Fri 05.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Fri 05.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Mon 08.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Mon 08.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Tue 09.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Tue 09.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Thu 11.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Thu 11.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Mon 15.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Mon 15.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Mon 22.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Mon 22.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6005 Oppimistila
Tue 23.09.2025 time 08:45 - 16:00
(7 h 15 min)
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB5010 Oppimistila
Tue 23.09.2025 time 08:45 - 16:00
(7 h 15 min)
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB6007 Oppimistila
Thu 25.09.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Thu 25.09.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila
Fri 26.09.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005
Changes to reservations may be possible.

Objective

Students
- deepen their evidence-based competence in accordance with the key competence areas of nursing: clinical, decision-making, patient education, interaction, ethical, health promotion, and development and leadership competence
- can evaluate their evidence-based development and assume responsibility for the quality of nursing in their own actions
- are prepared for future-oriented and patient/client-oriented development of nursing
- deepen their competence in planning, implementing, evaluating and developing mental health and substance abuse nursing and crisis intervention in different operating environments (focus on adults and the elderly)
- deepen their competence in supporting and giving guidance to patients and their significant others in different phases of the clinical pathway

Content

- evidence-based nursing and its development
- nurses’ expertise and multiprofessional teamwork and networks
- health technology and competence in future nursing
- advanced studies of mental health and substance abuse nursing and crisis intervention
- patient education supporting patient’s resources and empowerment; supporting and providing guidance to significant others
- specific questions related to the study unit

Location and time

Myllypuro Campus
Weeks 33 - 39

Materials

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Mielenterveystalon ammattilaisten osio (Mielenterveystalo for professional)
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Articles and materials provided by lecturer.

Children's and adolescent's mental health nursing 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.

Teaching methods

Flipped learning
Independent study
Web-based learning
Group work
Laboratory
Simulation
Medication calculation exam
Written exam or learning assignment
Possible visits and professional lectures

Employer connections

Possible visits and professional lectures

Exam schedules

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: tentti tai oppimistehtävän palautus vko 39. Jos opintojakolla on tentti, niin uusintakoe 1. on viikolla 2., 2026 ja uusintakoe 2 viikolla 7, 2026.
Lääkelaskukoe viikolla 33 orientaation jälkeen. Uusinta 1 on vko 38 ja uusinta 2. on vko 43.
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö: tentti EXAMissa viikolla 39. Uusintakoe 1. viikolla 1, 2026, uusintakoe 2. viikolla 7, 2026.

Tentin tai oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Oppimistehtävän arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa.

Completion alternatives

N/A.

Student workload

Study module is 15 ECTS
1 ECTS = 27 hours of student's work (total 15 x 27 hrs= 405 hrs)

Mental health, crisis and substance abuse nursing (adults) 9 ECTS
Children's and adolescent's mental health nursing 5 ECTS
Common theoretical studies for all deepening students 1 ECTS

The course requires a lot of work, so it is challenging to complete non-advanced studies at the same time.

Further information

The implementation parts:
- 5 ECTS Children's and adolescent's mental health nursing. This part is done in cooperation with Acute pediatric nursing implementation.
- 9 ECTS Mental health, crisis and substance abuse nursing focusing on nursing of adults. The content: the nursing of mood disorders, psychotic illnesses, personality disorders, eating disorders, anxiety, dissociative disorders and dependencies The focus is on supportive nurse - patient interaction. Framework is Recovery orientation.

This is an advanced course in Degree Program Nursing. It is for the last academic year. Completion of the course requires basic studies and basic exercises. Development of Nurse Expertise - Clinical Practice can not be started until all basic exercises have been successfully completed.

Attendance in orientation is compulsory. Completing pre-and Moodle-tasks on time. Mandatory attendance in laboratory practices and simualtion.

Students must confirm their attendance for a course implementation by being present when tuition begins or in another manner agreed with the lecturer; for example, by returning the first course assignment. Students who are unable to attend the first teaching session due to illness may also confirm their attendance by informing the lecturer of this in advance.

Tuition is in Finnish.

All assignments and materials (Power Point presentations etc.) are under Copyright Act (404/61) and a teacher has the copyright. Assignments and materials are not allowed to be distributed or used in any other way. Distributing materials are only allowed if the teacher grants the permit.

Use of Artificial Intelligence:

Artificial intelligence can be used in the course assignment, but the student must clearly state its use. The course exam must be taken without the help of artificial intelligence. The student must use only his own knowledge, understanding and skills in the exam. The use of artificial intelligence in an exam or failure to report its use in assignments is treated as suspicion of cheating in accordance with Metropolia's disciplinary matters handling instructions

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Numeric evaluation 0-5.
Children's and adolescent's mental health nursing exam or written learning assignment of mental health-, crises and substance abuse nursing.
Medication calculation exam pass / fail
Laboratory and simulation in both courses pass / fail

It is possible to try to improve the grade of the exam or written assignment once as agreed with the course teacher.
All the web-based assignments must be completed and submitted according to the timetable.
Evaluating competences evaluation criteria expert is used.

Qualifications

The student may choose the nursing expertise studies when he has completed the theoretical studies included in the professional nursing studies and clinical practices included in these, unless otherwise agreed in the student's ISP.

Go back to top of page