Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EA14-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 26.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 65
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Marianne Sipilä
- Ajoitusryhmät
- Laboraatio 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Laboraatio 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Simulaatio 3 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
SXO22S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO22S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXO22S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
- Pienryhmät
- Laboraatio 1
- Laboraatio 2
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
- Simulaatio 3
- Opintojakso
- SX00EA14
Toteutuksella on 29 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 95 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 12.08.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Ti 12.08.2025 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Ti 19.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4005
Oppimistila
|
Ti 19.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4004
Oppimistila
|
Ke 20.08.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ke 27.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6007
Oppimistila
|
To 28.08.2025 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
|
Ma 01.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
To 04.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
To 04.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Pe 05.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Pe 05.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Ma 08.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
To 11.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
To 11.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Ma 15.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
R2: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB6007
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
R1: Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB5010
Oppimistila
|
To 25.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
R1: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
To 25.09.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
R2: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4022 Reflektointitila |
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
ETÄ: Lasten akuutti hoitotyö SX00EA13-3005, Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö SX00EA14-3005 |
Tavoitteet
Opiskelija
- syventää näyttöön perustuvaa osaamistaan hoitotyön keskeisten osaamisalueiden mukaisessa hoitotyössä: kliininen, päätöksenteko-, ohjaus-, vuorovaikutus, eettinen, terveyden edistämisen sekä kehittämis- ja johtamisosaaminen.
- osaa arvioida omaa kehittymistään näyttöön perustuen sekä osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- omaa valmiudet tulevaisuusorientoituneeseen ja potilas- ja asiakaslähtöiseen hoitotyön kehittämiseen.
- syventää osaamistaan suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä (painotus aikuiset ja iäkkäät)
- syventää osaamistaan tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa.
Sisältö
- näyttöön perustuva sairaanhoitotyö ja sen kehittäminen
- sairaanhoitajan asiantuntijuus sekä moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö
- terveysteknologia ja sairaanhoitotyön tulevaisuuden osaaminen
- mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyön syventävät opinnot
- voimavaraistumista tukeva potilasohjaus sekä läheisten tukeminen ja ohjaus
- erityiskysymykset
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Viikot 33 - 39
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali
Lasten ja nuorten mielenterveys 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.
Moodlen materiaalit.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Laboraatio
Simulaatio
Lääkelaskukoe
Kirjallinen tentti tai oppimistehtävä
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: tentti tai oppimistehtävän palautus vko 39. Jos opintojakolla on tentti, niin uusintakoe 1. on viikolla 2., 2026 ja uusintakoe 2 viikolla 7, 2026.
Lääkelaskukoe viikolla 33 orientaation jälkeen. Uusinta 1 on vko 38 ja uusinta 2. on vko 43.
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö: tentti EXAMissa viikolla 39. Uusintakoe 1. viikolla 1, 2026, uusintakoe 2. viikolla 7, 2026.
Tentin tai oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Oppimistehtävän arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 15 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 15 x 27 t = 405 t)
Mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyö (aikuiset) 9 op
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö 5 op
Kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille yhteiset opinnot 1 op
Opintojakso vaatii paljon työskentelyä, joten muiden kuin syventävien opintojen suorittaminen samanaikaisesti on haasteellista.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutukseen kuuluu:
- 5 op lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyötä, joka toteututetaan yhdessä Lasten akuuttihoitotyö - syventävän opintojakson kanssa.
- 9 op mielenterveys- kriisi- ja päihdehoitotyötä, jossa painostus on aikuisten hoitotyössä. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö. Fokuksena on supportiivinen hoitosuhdetyöskentely. Viitekehyksenä toipumisorientaatio.
- 1 op kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille tarkoitetut yhteiset opinnot.
Kyseessä on sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintojakso ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opintojen viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että kliinisen ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliinisen harjoittelut on suoritettu. Kliinisen hoitotyön harjoittelun 7 - Sairaanhoitajan asiantuntijuusosaaminen voi suorittaa vasta, kun kaikki perusharjoittelut on suoritettu.
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Ennakko- ja Moodletehtävien tekeminen ajallaan. Pakollinen läsnäolo labotaatio ja simulaatio.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Toteutuksella opetuskieli on suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella
esityksellä.
Tekoälyn käyttö:
Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Opintojakson tentti tulee tehdä ilman tekoälyn apua. Opiskelijan tulee käyttää tentissä vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttö tentissä tai käytön ilmoittamatta jättäminen tehtävissä käsitellään vilppiepäilynä Metropolian kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeen mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lääkelaskukoe (0/HYV)
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö tentti tai oppimistehtävä (0-5)
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön ennakko- ja verkkotehtävät/kurssit (0/HYV)
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön simulaatiot (0/HYV)
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön laboraatiot (0/HYV)
Lasten ja nuorten mielenterveystyön tentti (0-5)
Lasten ja nuorten mielenterveystyön simulaatiot (0/HYV)
Lasten ja nuorten mielenterveystyön laboraatiot (0/HYV)
Lasten ja nuorten mielenterveystyön ennakko- ja verkkotehtävät/kurssit (0/HYV)
Tentin tai oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. .
Opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa opintojakson kokonaisarvosanaa laskevasti.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien verkkotehtävien tekemistä annetussa aikataulussa.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Esitietovaatimukset
Opiskelija voi valita sairaanhoitotyön asiantuntijuusosaamisen opinnot, kun hän on suorittanut sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliiniset harjoittelut, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.