Skip to main content

Basics of Individual and Group Counselling (5 ECTS)

Code: SX00EP00-3022

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Social Services
Teachers
Anu Pellinen
Mikaela Mansikkala
Groups
SXH25K2SO
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Course
SX00EP00

Implementation has 7 reservations. Total duration of reservations is 29 h 45 min.

Time Topic Location
Fri 15.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
MPA2010 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
MPB4021 Reflektointitila
Tue 26.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
MPA5018 Oppimistila
Tue 09.09.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
MPC1001 Showroom
Mon 22.09.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
Tue 23.09.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
Wed 08.10.2025 time 10:15 - 12:00
(1 h 45 min)
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3022
MPA4009 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

The students will learn the theoretical fundamentals of counselling. The students will be able to apply the principles of dialogue to counselling.They can plan, implement, and assess counselling work in a goal oriented way listening to the client. The students will be able to offer guidance taking into account individual needs in both individual and group counselling.

Content

Basics of individual, group, and community counselling. Ethical issues in counselling.
Principles of dialogical interaction. Different approaches to counselling.
Different roles in counselling work. Goal-oriented counselling, planning and evaluation in the social context.
Feedback as a part of the counselling work. Reflecting one’s own counselling.

Teaching methods

Luennot
Toiminnalliset menetelmätyöpajat
Ohjausharjoitukset
Ohjaustehtävä asiakasryhmän kanssa (tiimityö)
Verkkomateriaalit ja kirjalliset oppimistehtävät
Päättöseminaari (projektitöiden esittely)
Tentti

Location and time

15.08.2025 12.45 - 16.00 MPA2010 Orientaatio opintojaksoon
26.08.2025 08.30 - 11.45 MPB4021 Luento
26.08.2025 12.45 - 16.00 MPA5018 Ohjausharjoituksia ja ryhmätyöskentelyä
09.09.2025 12.45 - 16.00 MPC1001 Luentoa ja ohjausharjoituksia
22.09.2025 08.30 - 16.00 Työelämäyhteistyö: Ryhmäohjausta asiakaskontaktissa
23.09.2025 08.30 - 16.00 Työelämäyhteistyö: Ryhmäohjausta asiakaskontaktissa
08.10.2025 10.15 - 12.00 MPA4009 Opintojakson loppureflektio

Learning materials and recommended literature

Yksilöohjauksen osuuden tenttimateriaali:
1. Lähiopetuksessa käsitellyt asiat
2. Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus.


Ryhmänohjauksen oheiskirjallisuus (käytetään oppimistehtävässä):

Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Pinskupakki.fi Valtakunnallinen pinskuportaali

Internship and working life connections

Ryhmänohjaus: Opintojaksolla toteutetaan kahden tapaamiskerran ohjauskokonaisuus pienryhmäharjoituksena (tutustumistapaaminen+ohjaustapaaminen). Asiakasryhmiä ovat esim. alakoulut, ammatilliset oppilaitokset ja sekä muut ohjausta erilaisille asiakasryhmille tarjoavat tahot. Yhteistyötä tehdään mahdollisesti myös Olo-Tila -hankkeen kumppanien kanssa.

Student workload

5 op = 132h (n. 16,5 pv á 8h) opiskelijan työtä:

Yksilöohjaus: luennot, tentti ja ohjausharjoitukset

Ryhmänohjaus:
* Ryhmänohjaustehtävä (verkkomateriaalit, ohjaustehtävän suunnittelu ja toteutus, projektiesittely.
* Luennot ja työpajat
* Oppimistehtävät

Assessment methods and criteria

Yksilöohjauksen osuus: tenttiarvosana T1-K5
Ryhmänohjauksen osuus: T1-K5
Läsnäolo lähiopetuksessa 80% (arvosana laskee korvaamattomista poissaoloista 1/kontaktiopetuskerta). Kolme korvaavaa tehtävää. Tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. NIistä ei anneta erikseen arviointia.
Pienryhmätehtävä (35t) Ryhmänohjaus asiakasryhmässä; projektiesittely loppuseminaarissa; projektin sosiaalipedagogiset perustelut (tehtävän tarkemmat kriteerit annetaan opetuksen yhteydessä). Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa työskentelystään. Ryhmä tekee tämän pohjalta itsearvion kunkin tiimin jäsenen ajallisesta osallistumisesta projektiin.
Suoritetut muut oppimistehtävät (hyväksytty/Hylätty).

Opintojakson arvosana: 50% ryhmänohjaus ja 50% yksilöohjaus

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Go back to top of page