Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW57-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mikko Pere
Ryhmät
TVT24-PE
Pelikehitys
Opintojakso
TX00EW57
Toteutukselle TX00EW57-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.

Sisältö

1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee yhdistelemään ja omaksumaan uusia aihepiirin vaatimia tietoja ja taitoja vaativissa sovellutuksissa. Lisäksi hän tuntee hyvin aihepiirin käytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi kykyä ja motivoituneisuutta hyödyntää ja kehittää tietojaan ja taitojaan itsenäisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.

Sisältö

1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet

Lisätiedot

Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Toteutustavat

Opettajan kanssa yhdessä teorian läpikäyntiä luokassa. Tehtävien tekemistä yksin / yhdessä ryhmän kanssa. Tietokoneen käyttöä ongelmien ratkaisemisessa ja visualisoinnissa MATLABilla (OCTAVE). Viikottaisia kotitehtäviä.

Suoritustavat

Viikkotestejä: TESTI 1 (paino 15 % kokonaispistemäärästä) ja TESTI 2 (paino 20 % kokonaispistemäärästä)(pidetään kurssin etenemisen kannalta sopivina päivinä)
Lopputentti viikolla 7 (paino 50 % kokonaispistemäärästä)
Palautettavia tehtäviä / harjoitustyö (paino 15 % kokonaispistemäärästä)
Uusintatenttimahdollisuuksia 2

Siirry alkuun