Pelimatematiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EW57-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Karaportti 2
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.
Sisältö
1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee yhdistelemään ja omaksumaan uusia aihepiirin vaatimia tietoja ja taitoja vaativissa sovellutuksissa. Lisäksi hän tuntee hyvin aihepiirin käytäntöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi kykyä ja motivoituneisuutta hyödyntää ja kehittää tietojaan ja taitojaan itsenäisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.
Sisältö
1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet
Lisätiedot
Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.
Toteutustavat
Opettajan kanssa yhdessä teorian läpikäyntiä luokassa. Tehtävien tekemistä yksin / yhdessä ryhmän kanssa. Tietokoneen käyttöä ongelmien ratkaisemisessa ja visualisoinnissa MATLABilla (OCTAVE). Viikottaisia kotitehtäviä.
Suoritustavat
Viikkotestejä: TESTI 1 (paino 15 % kokonaispistemäärästä) ja TESTI 2 (paino 20 % kokonaispistemäärästä)(pidetään kurssin etenemisen kannalta sopivina päivinä)
Lopputentti viikolla 7 (paino 50 % kokonaispistemäärästä)
Palautettavia tehtäviä / harjoitustyö (paino 15 % kokonaispistemäärästä)
Uusintatenttimahdollisuuksia 2