Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW57-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mikko Pere
Opintojakso
TX00EW57

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 22.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 05.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
Pe 12.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 18.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 19.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 26.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 03.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.

Sisältö

1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kykenee yhdistelemään ja omaksumaan uusia aihepiirin vaatimia tietoja ja taitoja vaativissa sovellutuksissa. Lisäksi hän tuntee hyvin aihepiirin käytäntöjä.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi kykyä ja motivoituneisuutta hyödyntää ja kehittää tietojaan ja taitojaan itsenäisesti.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Siirry alkuun