Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW57-3005

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mikko Pere
Ryhmät
TVT24-PE
Pelikehitys
Opintojakso
TX00EW57

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 22.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 28.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 05.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
Pe 12.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 18.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 19.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 26.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 03.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD750 Oppimistila
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Pelimatematiikka TX00EW57-3005
KMD759 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ja laajentaa ensimmäisen vuoden matematiikan sisältöjen osaamista peliohjelmoinnin vaatimusten näkökulmasta. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kuvanmuodostuksessa (—> tietokonegrafiikassa), liikkeen kuvaamisessa ja törmäyksissä tarvittavaa matematiikkaa, ja osaa soveltaa sitä tietokoneen avulla. Lisäksi hän oppii loogisten rakenteiden ja graafiteorian perusasioita.

Sisältö

1) Vektorin ja matriisin käsitteet ja käyttö sovelluksissa
2) Projektion käsite sovellutuksineen
3) Kaksi- ja kolmiulotteisen avaruuden muunnokset matriisien avulla
4) Logiikan ja graafiteorian perusteet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee yhdistelemään ja omaksumaan uusia aihepiirin vaatimia tietoja ja taitoja vaativissa sovellutuksissa. Lisäksi hän tuntee hyvin aihepiirin käytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi kykyä ja motivoituneisuutta hyödyntää ja kehittää tietojaan ja taitojaan itsenäisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee ja ymmärtää aihepiirin keskeisimmät käsitteet sekä osaa hyödyntää niitä yksinkertaisissa mallintamistehtävissä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Lisätiedot

Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.

Lisätiedot

Opiskelija soveltaa oppimaansa tietokoneharjoituksissa.

Toteutustavat

Opettajan kanssa yhdessä teorian läpikäyntiä luokassa. Tehtävien tekemistä yksin / yhdessä ryhmän kanssa. Tietokoneen käyttöä ongelmien ratkaisemisessa ja visualisoinnissa MATLABilla (OCTAVE). Viikottaisia kotitehtäviä.

Suoritustavat

Viikkotestejä: TESTI 1 (paino 15 % kokonaispistemäärästä) ja TESTI 2 (paino 20 % kokonaispistemäärästä)(pidetään kurssin etenemisen kannalta sopivina päivinä)
Lopputentti viikolla 7 (paino 50 % kokonaispistemäärästä)
Palautettavia tehtäviä / harjoitustyö (paino 15 % kokonaispistemäärästä)
Uusintatenttimahdollisuuksia 2

Siirry alkuun