Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta_ (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ59-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu-Riikka Eerola
- Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ59
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 15.08.2025 klo 08:30 - 15:00 (6 t 30 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002/Opintojakson purku |
MPA6011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan
Sisältö
- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät:
15.8 klo 8.30 - 15.00
23.9 klo 8.30 - 16.00
22.10 klo 9.00 - 13.00 Opintojakson purku
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely ja tehtävien tekeminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Kirjalliset tehtävät
Verkko-opetus, -kurssit ja -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritusajankohta Metropolian Geronomi AMK tutkinnon opiskelijoille:
- opintojakso suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan Kehittämisen ja johtamisen harjoittelun kanssa
- vaihtoehtoisesti opintojakson voi suorittaa harjoittelua edeltävänä lukukautena.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Poissaolot: Poissaolo lähiopetuskerroilta korvataan erikseen ohjeistettavalla poissaolon korvaavalla tehtävällä (esim. essee).
AHOT: Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
--------
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto) / https://shorturl.at/DO45F
--------
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0 - 5
Tyydyttävä (1–2)
- tunnistaa keskeisimmät johtamisen periaatteet ja käytännöt
- tunnistaa eettisen johtamisen merkityksen vanhustyössä
- tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteita
- tunnistaa monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- tunnistaa johtamiseen liittyviä strategisia tavoitteita osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja kuvaa omaa osaamistaan
Hyvä (3–4)
- osaa kuvailla keskeisimpiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa kuvailla eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja osaa kuvata omaa osaamistaan
Kiitettävä (5)
- osaa selittää ja analysoida keskeisiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa arvioida ja analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa ja osaa analysoida muutosjohtamisen periaatteet
- osaa analysoida monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla ja analysoida johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan monipuolisesti ja kriittisesti
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden monipuolista käyttöä.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät ja ennakkotehtävät ennen opetusta) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan
Sisältö
- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV