Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta_ (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ59-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.05.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu-Riikka Eerola
- Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ59
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 15.08.2025 klo 08:30 - 15:00 (6 t 30 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 23.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 22.10.2025 klo 09:00 - 13:00 (4 t 0 min) |
Johtaminen osana geronomin ammatillisuutta SX00EQ59-3002/Opintojakson purku |
MPA6011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan
Sisältö
- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV
Aika ja paikka
Lähiopetuspäivät:
15.8 klo 8.30 - 15.00
23.9 klo 8.30 - 16.00
22.10 klo 9.00 - 13.00 Opintojakson purku
Oppimateriaalit
Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely, tehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Opintojaksolle orientoiva tehtävä
Reflektointi
Kirjalliset tehtävät
Verkkokurssit ja -tehtävät
Ryhmätyöskentely
Exam-tentti
Opintojaksolla on kaksi valinnaista suoritustapaa: katso kohta "Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat"
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Exam-tentin ajankohta 1. - 7.10
- 1. uusinta 20. - 25.10
- 2. uusinta 10. - 15.11
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
Suoritustapa 1:
- Opiskelija suorittaa opintojaksolle orientoivan tehtävän (dl. 11.8.25)
- Osallistuminen opetukseen 15.8, 23.9 ja 22.10
- Opiskelija suorittaa opintojaksoon kuuluvat moduulikohtaiset tehtävät
- Opiskelija suorittaa reflektion opintojakson lopuksi
Suoritustapa 2:
- Opiskelija suorittaa opintojaksolle orientoivan tehtävän (dl. 11.8.25)
- Osallistuminen opetukseen 15.8 ja 23.9
- Opiskelija suorittaa Exam-tentin opintojakson aiheista ja teemoista (kirjallisia tehtäviä, verkkokursseja, ryhmäkeskusteluja ei tarvitse suorittaa)
- Exam-tentin ajankohta 1. - 7.10
1. uusinta 20. - 25.10
2. uusinta 10. - 15.11
- Opiskelija suorittaa reflektion opintojakson lopuksi
Suoritustavan voi valita ja ilmoittaa vastuupettajalle opintojakson alkaessa 15.8.2025.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritusajankohta Metropolian Geronomi AMK tutkinnon opiskelijoille:
- opintojakso suositellaan suoritettavaksi samaan aikaan Kehittämisen ja johtamisen harjoittelun kanssa
- vaihtoehtoisesti opintojakson voi suorittaa harjoittelua edeltävänä lukukautena.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Poissaolot: Poissaolo lähiopetuskerroilta korvataan erikseen ohjeistettavalla poissaolon korvaavalla tehtävällä (esim. essee).
Opintojakson Moodle aukeaa viimeistään viikolla 24.
AHOT: Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
--------
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto) / https://shorturl.at/DO45F
--------
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0 - 5
Tyydyttävä (1–2)
- tunnistaa keskeisimmät johtamisen periaatteet ja käytännöt
- tunnistaa eettisen johtamisen merkityksen vanhustyössä
- tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteita
- tunnistaa monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- tunnistaa johtamiseen liittyviä strategisia tavoitteita osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja kuvaa omaa osaamistaan
Hyvä (3–4)
- osaa kuvailla keskeisimpiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa kuvailla eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja osaa kuvata omaa osaamistaan
Kiitettävä (5)
- osaa selittää ja analysoida keskeisiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa arvioida ja analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa ja osaa analysoida muutosjohtamisen periaatteet
- osaa analysoida monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla ja analysoida johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan monipuolisesti ja kriittisesti
Suoritustapa 1 arviointi:
- Opintojakson hyväksytyt osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden monipuolista käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan: myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti, myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.
- Kaksi (2) oppimistehtävää arvioidaan numeerisesti ja näiden ka. muodostaa lähtökohtaisesti opintojakson kokonaisarvosanan.
- Muut opintojakson osasuoritukset arvioidaan hyväksytty/täydennettävää ja voivat vaikuttaa arvosanaan
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Suoritustapa 2 arviointi:
- Exam-tentti arvioidaan numeerisesti 0-5
- Exam-tentissä hyväksytty suoritus (T1) edellyttää, että vastauksista 50 % on oikein
- Exam-tentin lähdemateriaalina opintojaksolla annettu kirjallisuus ja muu materiaali sekä luentodiat
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen voi vaikuttaa arviointiin.