Developing the Operating Environments of the Older People in Partnership (5 cr)
Code: SX00EQ58-3003
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for implementation has not started yet.
- Timing
-
29.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teachers
- Satu Vahaluoto
- Marianne Roivas
- Teacher in charge
- Satu Vahaluoto
- Groups
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EQ58
Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 15 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Opintojakson orientaatio ja oppimistehtävän ohjeistus |
MPA5025
Oppimistila
|
Wed 03.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Etäohjaus |
|
Tue 21.10.2025 time 15:00 - 16:00 (1 h 0 min) |
ETÄ/ Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Ohjaus Zoomissa: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907 |
|
Wed 26.11.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003 |
MPA2019
Oppimistila
|
Objective
The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing
Content
• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication
Location and time
Opintojakson aloitus 29.8. klo 8.30-16.00
Oppimistehtävän ohjaus Teamsissa ryhmäkohtaisesti 3.9. klo 12.00-16.00
Viestintäteon ohjaus Zoomissa: kysymyksiä ja keskustelua. 21.10. klo 15.00-16.00
Opintojakson päätös 26.11. klo 12.45-16.00
Materials
To be found at the Moodle.
Teaching methods
Face-to-face teaching
Learning assignment
Employer connections
N/A
Exam schedules
N/A
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
5 ect = 135 hours
Content scheduling
1st and 2nd period
Further information
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
Learning assignment
Objective
The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing
Content
• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication