Skip to main content

Developing the Operating Environments of the Older People in Partnership (5 cr)

Code: SX00EQ58-3003

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for implementation has not started yet.
Timing
29.08.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Satu Vahaluoto
Marianne Roivas
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
SXC23K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00EQ58

Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 15 h 45 min.

Time Topic Location
Fri 29.08.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Opintojakson orientaatio ja oppimistehtävän ohjeistus
MPA5025 Oppimistila
Wed 03.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Etäohjaus
Tue 21.10.2025 time 15:00 - 16:00
(1 h 0 min)
ETÄ/ Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Ohjaus Zoomissa: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Wed 26.11.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003
MPA2019 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing

Content

• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication

Location and time

Opintojakson aloitus 29.8. klo 8.30-16.00
Oppimistehtävän ohjaus Teamsissa ryhmäkohtaisesti 3.9. klo 12.00-16.00
Viestintäteon ohjaus Zoomissa: kysymyksiä ja keskustelua. 21.10. klo 15.00-16.00
Opintojakson päätös 26.11. klo 12.45-16.00

Materials

To be found at the Moodle.

Teaching methods

Face-to-face teaching
Learning assignment

Employer connections

N/A

Exam schedules

N/A

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

5 ect = 135 hours

Content scheduling

1st and 2nd period

Further information

Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta

Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

Learning assignment

Objective

The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing

Content

• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication

Go back to top of page