Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja yritystoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00FH52-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
25.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Liisa Palén-Alopaeus
Joonas Pusila
Jorma Lehtinen
Ryhmät
TXR23S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00FH52

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 20.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 27.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 03.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 17.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 24.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 08.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Ma 08.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projektinhallinta ja yritystoiminta TR00FH52-3001
MPA6019 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy yritystoiminnan eri muotoihin sekä yritystoimintaan vaikuttaviin tekijöihin. Opiskelija perehtyy projektinhallinnan osa-alueisiin ja tehtäviin.
Opiskelija hahmottaa rakennussuunnittelijan mahdollisuudet toimia yrittäjänä ja ymmärtää verkostoitumisen merkityksen yritystoiminnan edellytyksenä. Opiskelija ymmärtää eettisen toiminnan merkityksen yritystoiminnassa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kattava käsitys siitä, mitä projektinhallinta tarkoittaa rakennussuunnittelijan näkökulmasta. Opiskelija tuntee projektinhallinnan kannalta keskeiset tekijät ja osaa ottaa ne huomioon rakennussuunnittelu tehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida omaa toimintaansa projektinhallinnan näkökulmasta ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

Keskeiset käsitteet.
Yritysmuodot.
Yrityksen brändi ja markkinointiviestintä.
Arkkitehtuurialan yrittäjyys.
Rakennusalan organisaatiot ja verkostot.
Rakentamistalouden peruskäsitteet (suunnittelun talous, tuotannon talous, käytön talous, elinkaaritalous, yritysten talous).
Projektinhallinnan osa-alueet.
Projektisuunnitelma ja aikataulu.

Aika ja paikka

Läsnäopetuksena päivisin syyslukukauden ajan

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Luennot viikoittain lähiopetuksena.
Ryhmätöitä ja yksilötehtäviä.
Lopussa tentti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä työskentelyä ja ajankäytön suunnittelua. Ajankäyttö 5 op x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Kurssi etenee tasaisesti lukukauden aikana

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo luennoilla vähintään 75%.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet hyvin.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusasiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Hän osaa perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset johdonmukaisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Opiskelija hallitsee suunnitteluprosessin.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opiskelijalla ei ole juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa osaamistavoitteet kiitettävästi.
Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti ja oivaltavasti käytännön työhön. Opiskelija osaa kuvata ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on ohjeistusten mukaista ja korkeatasoista.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän on hyödyntänyt aktiivisesti ohjausta ja kehittänyt työtään saamansa palautteen perusteella.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Hän kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet tyydyttävästi.
Opiskelija hahmottaa aiheen perusasioita vain vähän. Aiheen perusasioiden soveltamisessa tehtäviin on merkittäviä puutteita. Ratkaisut ovat pääsääntöisesti epäjohdonmukaisia ja perustelut haparoivia. Kokonaisuudesta saa vaikutelman, että opiskelija on sisäistänyt opintojakson sisältöjä vain vähäisessä määrin.
Opiskelija on hyödyntänyt ohjauksia vähäisesti. Opiskelijan laatima esittelymateriaali on laadultaan tyydyttävää. Suunnitteluprosessin hallinnassa on merkittäviä puutteita.
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan vain vähäisessä määrin. Hän tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan. Opiskelijan suhtautuminen on passiivista.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko ja arvioinnin perusteet ks opintojakson kuvaus

Esitietovaatimukset

Opintojaksoa edeltävät projekti -kurssit, tiedot rakennushankkeesta ja sen ohjauksesta.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Lisätiedot

Lähtökohtana on osallistuminen ja sitä kautta oppiminen.
Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun