Skip to main content

User Oriented Technology and Multidisciplinary Rehabilitation of the Older People (5 cr)

Code: SX00EQ21-3005

General information


Enrollment
05.05.2025 - 01.08.2025
Registration for implementation has not started yet.
Timing
15.08.2025 - 03.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Satu Vahaluoto
hyvinvointi vanhustyö 1
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
SXC24K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00EQ21

Implementation has 1 reservations. Total duration of reservations is 3 h 15 min.

Time Topic Location
Fri 15.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus SX00EQ21-3005/ Opintojakson aloitus ja monialainen kuntoutus
MPA2019 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The Students:
• recognise the importance of the environment as part of rehabilitation
• are able to describe the possibilities of distance rehabilitation and multidisciplinary home rehabilitation in the individual rehabilitation process of an older person
• identify the opportunities offered by human-driven gerontechnology in elderly care and in the daily life of the elderly
• are able to look at gerontechnology issues from an ethical point of view
• are able to explain the importance of housing changes and assistive tools in supporting living at home

Content

• multidisciplinary and cooperative rehabilitation
• distance rehabilitation operating models
• ethical review, usability and accessibility of gerontechnology
• user-oriented gerontechnology
• the process with assistive equipment
• environmental accessibility, safety and features supporting occupational performance
• planning and modification of the home and operating environment

Location and time

Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia pe 15.8. klo 12.45-16.00.

Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkotoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.


Moduulit avautuvat opintojakson alkaessa, mutta ne kannattaa suorittaa alla olevan aikataulun mukaisesti.

Moduuli 1 15.8- 31.8.

Moduuli 2 1.9.-14.9.

Moduuli 3 15.9- 3.10.

Moduuli 1, 2op
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta

Moduuli 2, 1 op
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi

Moduuli 3, 2 op
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit

Materials

The literature will be specified in the beginning of course, for more information, go to Moodle-workspace.

Teaching methods

Interactive lectures and web-based lectures
Studying the course literature
Essay
Video assignment
E-learning

Employer connections

N/A

Exam schedules

It is not possible to increase the approved written essey.

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 credit = 27 hours

Content scheduling

1st period

Further information

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjetelyiden päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
_______________________________________________________________________________________________
Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.

Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.

Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.

Oppimisteot ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
_______________________________________________________________________________________________
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
_______________________________________________________________________________________________
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy: Opiskelijan opas - Ohjeet ja säännöt - Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf file). Tai suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974
_______________________________________________________________________________________________
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
_______________________________________________________________________________________________

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

Learning assignments

Objective

The Students:
• recognise the importance of the environment as part of rehabilitation
• are able to describe the possibilities of distance rehabilitation and multidisciplinary home rehabilitation in the individual rehabilitation process of an older person
• identify the opportunities offered by human-driven gerontechnology in elderly care and in the daily life of the elderly
• are able to look at gerontechnology issues from an ethical point of view
• are able to explain the importance of housing changes and assistive tools in supporting living at home

Content

• multidisciplinary and cooperative rehabilitation
• distance rehabilitation operating models
• ethical review, usability and accessibility of gerontechnology
• user-oriented gerontechnology
• the process with assistive equipment
• environmental accessibility, safety and features supporting occupational performance
• planning and modification of the home and operating environment

Go back to top of page