Käyttäjälähtöinen teknologia ja ikääntyneiden monialainen kuntoutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ21-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 01.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
15.08.2025 - 03.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Vahaluoto
- hyvinvointi vanhustyö 1
- Vastuuopettaja
- Satu Vahaluoto
- Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ21
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
- tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
- osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
- tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
- osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
- osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Sisältö
- monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
- etäkuntoutuksen toimintamallit
- geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
- käyttäjälähtöinen geronteknologia
- apuvälineprosessi
- ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
- koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus ja kuntoutuksen näkökulmia pe 15.8. klo 12.45-16.00.
Opintojakso toteutuu opintojakson jälkeen verkkotoeutuksena, joka rakentuu moduuleista. Jokaisen moduuliin liittyy oppimistehtävä.
Moduulit avautuvat opintojakson alkaessa, mutta ne kannattaa suorittaa alla olevan aikataulun mukaisesti.
Moduuli 1 15.8- 31.8.
Moduuli 2 1.9.-14.9.
Moduuli 3 15.9- 3.10.
Moduuli 1, 2op
• monialainen ja yhteistoiminnallinen kuntoutus
• etäkuntoutus ja kotikuntoutus
• ympäristön merkitys osana kuntoutusta
Moduuli 2, 1 op
• ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä tukevat ominaisuudet
• koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt
• apuvälineprosessi
Moduuli 3, 2 op
• geronteknologian eettinen tarkastelu, käytettävyys ja saavutettavuus
• käyttäjälähtöinen geronteknologia
• etäkuntoutuksen toimintamallit
Oppimateriaalit
Kirjaliisuus tarkentuu opintojakson alussa, ks. opintojakson Moodle-työtila
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja verkkoluennot
Kirjallisuuteen tutustuminen
Essee
Video tehtävä
Verkko-opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Moduuli 1. lähiopetuskerta, itsenäinen perehtyminen aineistoon ja oppimistehtävä 2 op
Moduuli 2. itsenäinen perehtyminen aineistoon ja oppimistehtävä 1 op
Moduuli 3. itseäinen perehtyminen aineistoon ja oppimistehtävä 2 op
Sisällön jaksotus
1. periodi
Opintojakson käynnistyy lähiopetuksella 15.8. klo 12.45-16.00, jonka jälkeen opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti verkkossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
_______________________________________________________________________________________________
Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät monipuolista soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan
- myöhässä palautetut tehtävät laskevat arvosanaa
- myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta palautetta.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Oppimisteot ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
_______________________________________________________________________________________________
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
_______________________________________________________________________________________________
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy: Opiskelijan opas - Ohjeet ja säännöt - Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf file). Tai suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974
_______________________________________________________________________________________________
AHOT: Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• tunnistaa ympäristön merkityksen osana kuntoutusta
• osaa kuvailla etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa kuvailla geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa kuvailla asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
• osaa selittää kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteet
• osaa selittää ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa määritellä etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuudet ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa tarkastella geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa selittää asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
• osaa arvioida kuntoutuksen yhteistoiminnallisuuden periaatteita
• osaa analysoida ympäristön merkitystä osana kuntoutusta
• osaa arvioida etäkuntoutuksen ja monialaisen kotikuntoutuksen mahdollisuuksia ikääntyneen yksilöllisessä kuntoutumisprosessissa
• osaa analysoida ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamia mahdollisuuksia vanhustyössä ja ikääntyneen ihmisen arjessa
• osaa analysoida geronteknologiaan liittyviä kysymyksiä eettisestä näkökulmasta
• osaa perustella asunnonmuutostöiden ja apuvälineiden merkityksen kotona asumisen tukemisessa