Diversity in Elderly Care (5 ECTS)
Code: SX00EQ01-3008
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 04.08.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 11.08.2025 - 30.09.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Elderly Care
- Teachers
- Mira Järvinen
- Heidi Oilimo
- Teacher in charge
- Heidi Oilimo
- Groups
-
SXC25K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00EQ01
Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 32 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.01.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6008
Oppimistila
|
Mon 20.01.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA4008
Oppimistila
|
Tue 21.01.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPC4011
Oppimistila
|
Fri 22.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA2007
Oppimistila
|
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Tue 26.08.2025 time 11:30 - 16:00 (4 h 30 min) |
Aistipaja / SX00EQ01-3008 Moninaisuus vanhustyössä 5 op |
MPC1001
Showroom
MPB1029 Kotikulma MPA1014 Kokoustila |
Wed 27.08.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Wed 27.08.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Objective
The students are able to:
• identify the older person’s position from the points of view of linguistic and cultural minorities, disability, sexual orientation and gender diversity
• describe ways to encounter an older person with a disability in different ways
• identify the importance of different cultures in the lives of older people and in the use of services
• identify sexual orientation and gender diversity as part of older people's identity
• find solutions to support good old age and inclusion of different older people
Content
• diversity of older people in services
• the status and rights of diverse older people
• cultural sensitivity
• methods that support communication and clear communication
• disability in old age such as intellectual disability, sensory disability, physical disability
• sexual orientation of the older people and gender diversity
Location and time
LÄHIOPETUS
22.8. ip opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt 1
26.8 ap vammaisuus, ip aistipaja
27.8. ap sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, ip kieli- ja kulttuurivähemmistöt 2
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Materials
Ks. Moodlesta opintojakson käynnistyttyä.
Teaching methods
Interactive lecture
Distance learning
Workshop
Student workload
5 op = 135 h
Further information
TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA
-Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
-Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
-Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
-Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
-Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
-Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)
ERITYINEN TUKI
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
LISÄKSI
Opetuksen aikataulun näet myös lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment methods and criteria
TEHTÄVISTÄ JA ARVIOINNISTA
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit alla
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Lopputehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa työstään kirjallisen palautteen.
- Opintojakson osasuoritusten (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) laatu voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista
Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Englanniksi
Arviointiasteikko
0-5
Further information
- Linguistic and Cultural Minorities 2ECTS
- Disability 2ECTS
- Sexuality and Gender Diversity 1ECTS
Further information
- Linguistic and Cultural Minorities 2ECTS
- Disability 2ECTS
- Sexuality and Gender Diversity 1ECTS