Skip to main content

Diversity in Elderly Care (5 ECTS)

Code: SX00EQ01-3008

General information


Enrollment
05.05.2025 - 04.08.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
11.08.2025 - 30.09.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Elderly Care
Teachers
Mira Järvinen
Heidi Oilimo
Teacher in charge
Heidi Oilimo
Groups
SXC25K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Course
SX00EQ01

Implementation has 8 reservations. Total duration of reservations is 32 h 45 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6008 Oppimistila
Mon 20.01.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA4008 Oppimistila
Tue 21.01.2025 time 08:30 - 16:00
(7 h 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPC4011 Oppimistila
Fri 22.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA2007 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Tue 26.08.2025 time 11:30 - 16:00
(4 h 30 min)
Aistipaja / SX00EQ01-3008 Moninaisuus vanhustyössä 5 op
MPC1001 Showroom
MPB1029 Kotikulma
MPA1014 Kokoustila
Wed 27.08.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Wed 27.08.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Objective

The students are able to:

• identify the older person’s position from the points of view of linguistic and cultural minorities, disability, sexual orientation and gender diversity
• describe ways to encounter an older person with a disability in different ways
• identify the importance of different cultures in the lives of older people and in the use of services
• identify sexual orientation and gender diversity as part of older people's identity
• find solutions to support good old age and inclusion of different older people

Content

• diversity of older people in services
• the status and rights of diverse older people
• cultural sensitivity
• methods that support communication and clear communication
• disability in old age such as intellectual disability, sensory disability, physical disability
• sexual orientation of the older people and gender diversity

Location and time

LÄHIOPETUS

22.8. ip opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt 1
26.8 ap vammaisuus, ip aistipaja
27.8. ap sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, ip kieli- ja kulttuurivähemmistöt 2

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Materials

Ks. Moodlesta opintojakson käynnistyttyä.

Teaching methods

Interactive lecture
Distance learning
Workshop

Student workload

5 op = 135 h

Further information

TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA

-Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
-Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
-Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
-Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
-Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
-Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet myös lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment methods and criteria

TEHTÄVISTÄ JA ARVIOINNISTA

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit alla
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Lopputehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa työstään kirjallisen palautteen.
- Opintojakson osasuoritusten (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) laatu voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen

Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista

Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Englanniksi

Arviointiasteikko
0-5

Further information

- Linguistic and Cultural Minorities 2ECTS
- Disability 2ECTS
- Sexuality and Gender Diversity 1ECTS

Further information

- Linguistic and Cultural Minorities 2ECTS
- Disability 2ECTS
- Sexuality and Gender Diversity 1ECTS

Go back to top of page