Siirry suoraan sisältöön

Moninaisuus vanhustyössä_ (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ01-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 04.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 30.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mira Järvinen
Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC25K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EQ01

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6008 Oppimistila
Ma 20.01.2025 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA4008 Oppimistila
Ti 21.01.2025 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPC4011 Oppimistila
Pe 22.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA2007 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 11:30 - 16:00
(4 t 30 min)
Aistipaja / SX00EQ01-3008 Moninaisuus vanhustyössä 5 op
MPC1001 Showroom
MPB1029 Kotikulma
MPA1014 Kokoustila
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Ke 27.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008
MPA6011 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
- tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
- tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
- löytää ratkaisuja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen

Sisältö

- ikääntyneiden ihmisten moninaisuus palveluissa
- moninaisten ikääntyneiden ihmisten asema ja oikeudet
- kulttuurisensitiivisyys
- kommunikointia tukevat tavat ja selkoviestintä
- vammaisuus vanhuusiässä kuten kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammaisuus
- ikääntyneiden seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus

Työmuodot

Aktioiva luento
Etäopetus
Työpajatyöskentely

Aika ja paikka

LÄHIOPETUS

22.8. ip opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt 1
26.8 ap vammaisuus, ip aistipaja
27.8. ap sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, ip kieli- ja kulttuurivähemmistöt 2

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ks. Moodlesta opintojakson käynnistyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA

-Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
-Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
-Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
-Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
-Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
-Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.

TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)

ERITYINEN TUKI

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

LISÄKSI

Opetuksen aikataulun näet myös lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVISTÄ JA ARVIOINNISTA

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit alla
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Lopputehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa työstään kirjallisen palautteen.
- Opintojakson osasuoritusten (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) laatu voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.


ARVIOINTIKRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen

Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista

Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Englanniksi

Arviointiasteikko
0-5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun