Moninaisuus vanhustyössä_ (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ01-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 04.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 30.09.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mira Järvinen
- Heidi Oilimo
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC25K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ01
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ma 20.01.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ti 21.01.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPC4011
Oppimistila
|
Pe 22.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA2007
Oppimistila
|
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 26.08.2025 klo 11:30 - 16:00 (4 t 30 min) |
Aistipaja / SX00EQ01-3008 Moninaisuus vanhustyössä 5 op |
MPC1001
Showroom
MPB1029 Kotikulma MPA1014 Kokoustila |
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 27.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3008 |
MPA6011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
- tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
- tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
- löytää ratkaisuja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten moninaisuus palveluissa
- moninaisten ikääntyneiden ihmisten asema ja oikeudet
- kulttuurisensitiivisyys
- kommunikointia tukevat tavat ja selkoviestintä
- vammaisuus vanhuusiässä kuten kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammaisuus
- ikääntyneiden seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus
Työmuodot
Aktioiva luento
Etäopetus
Työpajatyöskentely
Aika ja paikka
LÄHIOPETUS
22.8. ip opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt 1
26.8 ap vammaisuus, ip aistipaja
27.8. ap sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, ip kieli- ja kulttuurivähemmistöt 2
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ks. Moodlesta opintojakson käynnistyttyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
TEHTÄVISTÄ JA SUORITUKSISTA
-Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
-Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
-Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
-Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
-Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
-Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> Tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
TEKOÄLYN KÄYTTÖ OPINTOJAKSOLLA
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille? (8.8.2024) (pdf-tiedosto)
ERITYINEN TUKI
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
LISÄKSI
Opetuksen aikataulun näet myös lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEHTÄVISTÄ JA ARVIOINNISTA
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit alla
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Lopputehtävä arvioidaan numeerisesti ja opiskelija saa työstään kirjallisen palautteen.
- Opintojakson osasuoritusten (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) laatu voi vaikuttaa kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä -> tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle-työtilasta.
ARVIOINTIKRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista
Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Englanniksi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.