Nursing of Children and Young People (5 ECTS)
Code: SX00DZ90-3062
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.11.2025 - 19.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Public Health Nursing
- Degree Programme in Emergency Care
- Nursing (in Finnish)
- Midwifery
- Teachers
- Ulpu Valkonen
- Anne Tammivuori
- Anu Jokinen
- Teacher in charge
- Ulpu Valkonen
- Scheduling groups
- Laboraatioryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 4 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
SXO24S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
TERVEYSAV25KTERVEYS_AVOIMEN VÄYLÄ_K2025
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- 4
- Course
- SX00DZ90
Implementation has 26 reservations. Total duration of reservations is 68 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 17.11.2025 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA4015
Luentosali
|
Wed 19.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Wed 19.11.2025 time 12:45 - 14:15 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Fri 21.11.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA4015
Luentosali
|
Tue 25.11.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Tue 25.11.2025 time 12:45 - 14:15 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Wed 26.11.2025 time 08:30 - 10:00 (1 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA5018
Oppimistila
|
Wed 26.11.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Sote-työelämäpäivään osallistuminen: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Wed 26.11.2025 time 12:15 - 14:45 (2 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA5018
Oppimistila
|
Thu 27.11.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA4015
Luentosali
|
Mon 01.12.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Mon 01.12.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Wed 03.12.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Wed 03.12.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Thu 04.12.2025 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö (lähitotetutus) SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Fri 05.12.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Fri 05.12.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Mon 08.12.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPC5012
Oppimistila
|
Tue 09.12.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPA4015
Luentosali
|
Wed 10.12.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Wed 10.12.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Thu 11.12.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Thu 11.12.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Mon 15.12.2025 time 09:00 - 10:30 (1 h 30 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
|
Wed 17.12.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Wed 17.12.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3062 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Objective
Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care
Content
- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons
Location and time
Weeks 47-51
Materials
Learning material in Moodle.
Opintojaksolla käytettävä oppikirja:
Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2012, 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro.
Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-29
Ravitsemushäiriöt s. 41-45
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-61
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lastenhoitotyö erilaisissa hoitotyön ympäristöissä s. 73-77
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-83
Perhehoitotyö s. 84-89
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-98
Lapsen kivun hoito s. 99-106
Neste- ja lääkehoito s. 107-117
Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Akuutti maha s. 251-255
Lapsen kaltoinkohtelu s. 308-318
Lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet s. 338-362
Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.
Storvik-Sydänmaan, S. ym. 2019 kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809
Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.
Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015).
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Teaching methods
Flipped learning
Mode of delivery face-to-face
Interactive lecture
Cooperative learning,
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent?study
Preclinicals
Simulation
Employer connections
Dosage calculation need to be passed before clinical practice.
Exam schedules
Please, look at the schedule.
More information in Moodle and in the orientation.
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
1 cr= 27 h
Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.
Content scheduling
More information in Moodle and in the orientation.
Further information
Attendance:
Compulsory participation in orientation, preclinicals, simulation. Theory teaching is highly preferred.
Additional information:
Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.
Artificial intelligence (AI) can be used to help you come up with ideas for writing assignments, but it must not replace your own thinking, searching for sources and writing. Correcting the language and formatting of one's own text with artificial intelligence is allowed, but entire texts may not be edited with artificial intelligence. If you use artificial intelligence, be open about it. Concealing the use of artificial intelligence is fraudulent. You are responsible for following the instructions.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Assessment methods and criteria
Dosage Calculation pass/fail
Independent assignment pass/fail
Small group work pass/fail
Preclinicals pass/fail
Simulations pass/fail
Psychology pass/fail
Exam 0-5
Qualifications
Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.