Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ90-3062
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
17.11.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulpu Valkonen
- Anne Tammivuori
- Anu Jokinen
- Vastuuopettaja
- Ulpu Valkonen
- Ryhmät
-
SXO24S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
TERVEYSAV25KTERVEYS_AVOIMEN VÄYLÄ_K2025
- Opintojakso
- SX00DZ90
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen sekä osaa tukea ja edistää lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ottaen huomioon lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset
Sisältö
- ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- hoitotyön periaatteet ja eettisyys lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi hoitotyössä
- keskeiset lasten ja nuorten hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset sekä keskeiset lasten ja nuorten sairaudet
Aika ja paikka
Viikot 47-51
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodlen oppimateriaali.
Opintojaksolla käytettävä oppikirja:
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro
Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.
Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809
Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.
Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.
Näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnetään mm.
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti Examissa viikolla 51. Toteutuksen 1. ja 2. uusinta- ja korotustentin ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.
Opintojakson lääkelaskujen koe on Examissa viikolla 47. Lääkelaskujen 1. ja 2. uusinnat Examissa: ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa. Mikäli näistä ei saa hyväksyttyä suoritusta, tulee lääkelaskut suorittaa lääkelaskupajassa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen, itsenäisen opiskelun sekä tenttiajankohdat.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot:
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna Sisätautipotilaan hoitotyö
Suositellaan opintojaksoa suoritettavaksi aikaisintaan toisella lukukaudella.
Läsnäolo opintojaksolla:
Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
Simulaatiot (pakollinen läsnäolo)
Pienryhmätöiden esitys (pakollinen läsnäolo)
Laboraatioiden ja simulaatioiden pienryhmään ilmoittaudutaan toteutukselle ilmoittautumisen yhteydessä.
AHOT: vastaavien aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella ohjauksen, lasten ja nuorten hoitotyön osaamisen osalta. Päätös on toimitettava kuukausi ennen opetuksen aloitusta opintojakson vastuuopettajalle.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan, tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettajalle
Opintojakson opettajat:
Lanu, vastuuopettaja: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Lanu: Ulpu Valkonen, ulpu.valkonen@metropolia.fi
Psykologia:
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Tekoälyn käyttö: Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisessä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden hakua ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin (https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680) ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Lapsen hätätilat ja elvytys -verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Ohjauksen verkkokurssit hyväksytty/hylätty
Pienryhmätehtävät ja caset hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot 1 ja 2 hyväksytty/ hylätty
Simulaatiot 1 ja 2 hyväksytty/ hylätty
Opintojakson tentti 0-5
Esitietovaatimukset
Sisätautipotilaan hoitotyön osaaminen
Kirurgisen hoitotyön osaaminen.