Nursing of Children and Young People (5 ECTS)
Code: SX00DZ90-3061
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.09.2025 - 10.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 4 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- School of Health Care
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
- Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
- Teachers
- Ulpu Valkonen
- Anne Tammivuori
- Anu Jokinen
- Teacher in charge
- Ulpu Valkonen
- Scheduling groups
- Laboraatioryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Laboraatioryhmä 4 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
SXO24S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO24S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO25K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- 4
- Course
- SX00DZ90
Implementation has 17 reservations. Total duration of reservations is 43 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 08.09.2025 time 09:30 - 11:30 (2 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
|
Thu 11.09.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4023 Reflektointitila |
Fri 12.09.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4023 Reflektointitila |
Mon 15.09.2025 time 10:15 - 11:15 (1 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
|
Mon 22.09.2025 time 10:15 - 11:15 (1 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
|
Mon 29.09.2025 time 10:45 - 11:45 (1 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
|
Tue 30.09.2025 time 09:00 - 12:15 (3 h 15 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Tue 30.09.2025 time 13:00 - 16:15 (3 h 15 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Fri 03.10.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Fri 03.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 10:00 (1 h 0 min) |
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
|
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Tue 07.10.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Wed 08.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Wed 08.10.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4006
Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1 |
Thu 09.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Thu 09.10.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061 |
MPB4024
Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila |
Objective
Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care
Content
- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons
Location and time
Weeks 37-41
Please, look at the schedule.
More information in Moodle and in the orientation
Materials
Learning material in Moodle.
Opintojaksolla käytettävä oppikirja:
Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2012, 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro.
Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-29
Ravitsemushäiriöt s. 41-45
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-61
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lastenhoitotyö erilaisissa hoitotyön ympäristöissä s. 73-77
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-83
Perhehoitotyö s. 84-89
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-98
Lapsen kivun hoito s. 99-106
Neste- ja lääkehoito s. 107-117
Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Akuutti maha s. 251-255
Lapsen kaltoinkohtelu s. 308-318
Lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet s. 338-362
Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.
Storvik-Sydänmaan, S. ym. 2019 kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809
Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.
Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015).
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Teaching methods
Flipped learning
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent study
Preclinicals
Simulation
Employer connections
Dosage calculation need to be passed before clinical practice.
Exam schedules
Exams in Exam environment weeks 41
Retake 1 week 44
Retake 2 week 47
Dosage calculation test in Exam environment week 38
Retake 1 week 39
Retake 2 week 40
More information in Moodle and in the orientation
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
1 cr= 27 h
Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.
Content scheduling
More information in Moodle and in the orientation.
Further information
Attendance: Compulsory participation in orientation (Zoom), preclinicals and simulation.
Additional information:
Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.
Artificial intelligence (AI) can be used to help you come up with ideas for writing assignments, but it must not replace your own thinking, searching for sources and writing. Correcting the language and formatting of one's own text with artificial intelligence is allowed, but entire texts may not be edited with artificial intelligence. If you use artificial intelligence, be open about it. Concealing the use of artificial intelligence is fraudulent. You are responsible for following the instructions.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Assessment methods and criteria
Dosage Calculation pass / fail
Moodle assignment
Preclinicals pass / fail
Simulations pass / fail
Psychology pass / fail
Exam 0 - 5
Qualifications
Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.