Skip to main content

Nursing of Children and Young People (5 ECTS)

Code: SX00DZ90-3061

General information


Enrollment
05.05.2025 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.09.2025 - 10.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Virtual portion
4 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Nursing (in Finnish)
Teachers
Ulpu Valkonen
Anne Tammivuori
Anu Jokinen
Teacher in charge
Ulpu Valkonen
Scheduling groups
Laboraatioryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Laboraatioryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Laboraatioryhmä 3 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Laboraatioryhmä 4 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Groups
SXO24S1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
SXO24S1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
SXO25K2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Small groups
1
2
3
4
Course
SX00DZ90

Implementation has 17 reservations. Total duration of reservations is 43 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 08.09.2025 time 09:30 - 11:30
(2 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Thu 11.09.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4023 Reflektointitila
Fri 12.09.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4023 Reflektointitila
Mon 15.09.2025 time 10:15 - 11:15
(1 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Mon 22.09.2025 time 10:15 - 11:15
(1 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Mon 29.09.2025 time 10:45 - 11:45
(1 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Tue 30.09.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 30.09.2025 time 13:00 - 16:15
(3 h 15 min)
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Fri 03.10.2025 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Fri 03.10.2025 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 07.10.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
R1: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 08.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 08.10.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
R3: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Thu 09.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
R3 & R4: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila
Thu 09.10.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
R1 & R2: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4021 Reflektointitila
Changes to reservations may be possible.

Objective

Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care

Content

- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons

Location and time

Weeks 37-41
Please, look at the schedule.
More information in Moodle and in the orientation

Materials

Learning material in Moodle.

Opintojaksolla käytettävä oppikirja:

Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2012, 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro.

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-29
Ravitsemushäiriöt s. 41-45
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-61
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lastenhoitotyö erilaisissa hoitotyön ympäristöissä s. 73-77
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-83
Perhehoitotyö s. 84-89
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-98
Lapsen kivun hoito s. 99-106
Neste- ja lääkehoito s. 107-117
Lapsen ja perheen ohjaaminen hoitotyössä s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Akuutti maha s. 251-255
Lapsen kaltoinkohtelu s. 308-318
Lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet s. 338-362

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan, S. ym. 2019 kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015).
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

Teaching methods

Flipped learning
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent study
Preclinicals
Simulation

Employer connections

Dosage calculation need to be passed before clinical practice.

Exam schedules

Exams in Exam environment weeks 41
Retake 1 week 44
Retake 2 week 47

Dosage calculation test in Exam environment week 38
Retake 1 week 39
Retake 2 week 40

More information in Moodle and in the orientation

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

1 cr= 27 h

Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.

Content scheduling

More information in Moodle and in the orientation.

Further information

Attendance: Compulsory participation in orientation (Zoom), preclinicals and simulation.

Additional information:

Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.

Artificial intelligence (AI) can be used to help you come up with ideas for writing assignments, but it must not replace your own thinking, searching for sources and writing. Correcting the language and formatting of one's own text with artificial intelligence is allowed, but entire texts may not be edited with artificial intelligence. If you use artificial intelligence, be open about it. Concealing the use of artificial intelligence is fraudulent. You are responsible for following the instructions.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Assessment methods and criteria

Dosage Calculation pass / fail
Moodle assignment
Preclinicals pass / fail
Simulations pass / fail
Psychology pass / fail
Exam 0 - 5

Qualifications

Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.

Go back to top of page