Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DZ90-3061

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.09.2025 - 10.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaana Meriläinen
Ulpu Valkonen
Anne Tammivuori
Vastuuopettaja
Ulpu Valkonen
Ryhmät
SXO24S1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä B
SXO24S1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä, hallinnollinen ryhmä A
SXO25K2
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00DZ90

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 15.09.2025 klo 10:15 - 11:15
(1 t 0 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö (verkkototeutus) SX00DZ90-3061
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen sekä osaa tukea ja edistää lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ottaen huomioon lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset

Sisältö

- ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- hoitotyön periaatteet ja eettisyys lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi hoitotyössä
- keskeiset lasten ja nuorten hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset sekä keskeiset lasten ja nuorten sairaudet

Aika ja paikka

Viikot 37-41
Opiskelu toteutetaan pääsääntöisesti Moodle -oppimisympäristössä ja laboraatio 1 (4 h) ja laboraatio 2 (4 h) sekä simulaatio 1 (4 h) ja simulaatio 2 (4 h) suoritetaan Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodlen oppimateriaali.

Opintojaksolla käytettävä oppikirja:

Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2012, 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa, S. ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro.

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lastenhoitotyö erilaisissa hoitotympäristöissä s. 73-77
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132 (soveltuvin osin, huomioi painoksen jälkeen tulleet muutokset suosituksiin)
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234
Lapsen kaltoinkohtelu s. 308-317
Lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet s. 338-362

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan, S. ym. 2019 kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Renko,M., Niinikoski, H. & Palmu, S. (toim.) 2023. Lastentaudit. Duodecim.

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015).
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti tehdään Examissa viikolla 41.
Opintojakson 1. uusinta- ja korotustentti Examissa viikolla 44 ja 2. uusinta- ja korotustentti Examissa viikolla 47 .

Lääkelaskukokeet tehdään Examissa. Lääkelaskukokeesta on varsinainen koe (viikko 38), 1. uusinta (viikko 39 ) ja 2. uusinta (viikko 40). Mikäli näistä ei saa hyväksyttyä suoritusta, tulee lääkelaskut suorittaa lääkelaskupajassa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 t

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen, itsenäisen opiskelun sekä tenttiajankohdat.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna Sisätautipotilaan hoitotyö
Suositellaan opintojaksoa suoritettavaksi aikaisintaan toisella lukukaudella.

Orientaatiossa tulee olla läsnä (Zoom). Osallistumalla orientaatioon, opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle. Muita läsnäoloa vaativia suorituksia ovat laboraatiot ja simulaatiot.

Laboraatioiden ja simulaatioiden pienryhmään ilmoittaudutaan toteutukselle ilmoittautumisen yhteydessä.

Tekoälyä voi käyttää apuna ideoiden keksimisessä kirjoitustehtäviin, mutta se ei saa korvata omaa ajattelua, lähteiden hakua ja kirjoittamista. Oman tekstin kielen ja muotoilun korjaaminen tekoälyllä on sallittua, mutta kokonaisia tekstejä ei saa teettää tekoälyllä. Jos käytät tekoälyä, kerro siitä avoimesti. Tekoälyn käytön salaaminen on vilppiä. Kun käytät tekoälyä, tutustu Metropolian tekoälyohjeisiin (https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680) ja toimi niiden mukaan. Olet itse vastuussa ohjeiden noudattamisesta.

AHOT: vastaavien aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella ohjauksen sekä lasten ja nuorten hoitotyön osaamisen osalta. Päätös on toimitettava kuukausi ennen opetuksen aloitusta opintojakson vastuuopettajalle.

Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan, tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettajalle heti toteutuksen alussa.

Opintojakson opettajat:
Lanu: Ulpu Valkonen, ulpu.valkonen@metropolia.fi
Lanu: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Psykologia: Jaana Meriläinen, jaana.merilainen2@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty / hylätty
Moodlessa olevat tehtävät hyväksytty / hylätty
Laboraatiot hyväksytty / hylätty (Laboraatio 1 = lasten hoitotyön auttamismenetelmät, Laboraatio 2 = lapsen elvytys)
Simulaatiot 1 ja 2 hyväksytty / hylätty
Opintojakson tentti 0 - 5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön osaaminen
Kirurgisen hoitotyön osaaminen.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen sekä osaa tukea ja edistää lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ottaen huomioon lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset

Sisältö

- ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- hoitotyön periaatteet ja eettisyys lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi hoitotyössä
- keskeiset lasten ja nuorten hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset sekä keskeiset lasten ja nuorten sairaudet

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyön osaaminen
Kirurgisen hoitotyön osaaminen.

Siirry alkuun