Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja verkostojen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FH48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
29.09.2025 - 27.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettajat
Marjatta Komulainen
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
L1324S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
S2924S6
Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
Opintojakso
S000FH48

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Henkilöstön ja verkostojen johtaminen S000FH48-3002
ZOOM
Ma 27.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Henkilöstön ja verkostojen johtaminen S000FH48-3002
ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa henkilöstöjohtamisen periaatteet ja johtaa henkilöstöä niiden mukaisesti. Hän tuntee keskeisen työlainsäädännön sekä virka- ja työehtosopimukset ja hyödyntää niitä käytännössä.

Opiskelija tunnistaa ja ennakoi henkilöstön osaamisen tarpeita ja osaa käyttää erilaisia menetelmiä osaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Hän osaa motivoivan johtamisen käytänteet ja tukea itseohjautuvien tiimien toimintaa. Hän osaa luoda ja ylläpitää hyvinvointia yhdessä asiantuntijaorganisaation henkilöstön kanssa.

Opiskelija tunnistaa menestyvän organisaatiokulttuurin keskeiset tekijät ja vahvistaa henkilöstön motivaatiota. Hän tunnistaa strategisesti tärkeät kumppaniverkostot ja niiden merkityksen osana johtamista.

Sisältö

- Henkilöstöjohtamisen periaatteet ja arvot asiantuntijaorganisaatioissa
- Työlainsäädäntö, virka- ja työehtosopimukset
- Osaamisen johtaminen
- Hyvinvoinnin ja motivaation vastuullinen johtaminen
- Henkilöstön ja verkostojen strategialähtöinen johtaminen

Aika ja paikka

Ennakkotehtävän kirjallisuus 1

Kirjallisuus löytyy myös Moodlesta.

1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)

Ennakkotehtävä tehdään ensimmäiseen lähipäivään mennessä. Ennakkotehtävä on Moodlessa. Sen työstämisen voi halutessaan aloittaa kesällä 2025. Tehtävä on itsellinen yksilötehtävä.

Opetusmenetelmät

HUOMAA METROPOLIAN OHJE:

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaa lehtori Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi, 040 136 9424. Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi.

Toteutuksella luodaan aluksi omakohtainen kokemus moninaisuuden johtamiseen, jossa jokainen voi pohtia ilmiötä arvona ja laajentaa sen käsitystään itselleen. Ilmiöstä jaetaan tietoa verkkokeskustelun muodossa ja opetuskohtaamisissa. Tietoa jaetaan ilmiön ympäriltä eri asiantuntijarooleista katsottuna ja opiskelijat osallistuvat valitsemaansa verkkokeskusteluun sekä haastavat toisiaan keskusteluissa aiheen tiimoilta. Lisäksi toteutuksella tehdään tehtävä, joka peilaa tulevaisuuden haasteita erityisesti henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.

Kaikista edellä mainituista näkökulmista on rakennettu Moodleen kattava tietovaranto luentotallenteiden, asiantuntijablogien sekä lähdemateriaalien muodossa. Toteutuksen materiaaleista jokainen voi valita itselleen soveltuvimman ja hyödyntää lähteitä tällä toteutuksella. Toteutuksen tehtävät on tuotekehitetty tuotekehityskoulutuksessa ja niitä on hyödynnetty myös hanketyöskentelyssä. Tällaisia hankkeita ovat olleet OONA -hanke, Tuottavasti moninainen -hanke ja Työura 55+ hanke. Tehtävät ovat työelämälähtöisiä ja opiskelijat voivat soveltaa tietoaa kehittyessään henkilöstöalan ammattilaisiksi.

Ennakkotehtävä löytyy Moodlen ensimmäisestä osiosta moduulista 2.

Webinaari toimii käänteisen oppimisen ja kohtaamisen paikkoina, joissa myös luennoidaan. Moodlessa on tehtävät, pääosa luennoista, videot, tekstit ja oppimiskeskustelut.

Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Toteutus jakaantuu tarkemmin seuraaviin osa-alueisiin:


1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävä: pohtiva essee, oppimismateriaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä oppimisaktiviteettina verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaali,

2. Oppimisaktiviteettina Itseohjautuvuus -tehtävänä (ryhmät Moodle alustalla)

3. Lähiopetus 2025, lähiopetus toteutetaan webinaareina. Webinaarilinkit löytyvät Moodlen etusivulta. Luennot on valmiiksi tallennettu.

4. Osallistuminen webinaareihin

5 Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista, joka tarkoittaa, että opiskelijat työstävät aihetta itsellisesti, jonka jälkeen tietoa jaetaan opetuskohtaamisissa.

Kurssiavaimen Moodleen löydät opetuksen työtilasta.

Toteutuksen aikataulut löytyvät Moodle työtilan etusivulta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vastuuopettaja: Lehtori Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Tehtävien aikataulutus on Moodle etusivulla.
Moodlessa on henkilökohtainen edistymisen seuranta.

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot hakemukset:

AHOT- hakemukset käsitellään kaksivaiheisesti. Hakemuksen käsittelee tutor-opettaja, joka tarvittaessa konsultoi opintojakson vastuuopettajaa. Osaamisen tunnustaa (eli päättää) tutkintovastaava. Ahot hakemuksen opiskelija tekee ennen opintojakson alkua.

Zoom - Webinaarien ajankohdat:

29.9.2025 klo 9-12 Orientaatio, etäopetus Zoom, pakollinen, ei tallennusta

27.10.2025 klo 9-12 Ryhmätöiden esitykset closing seminaarissa. Opponentit esittelevät opponoitavan työn ja opponoinnin tulokset tunnilla muulle ryhmälle. Tämän jälkeen työn tekijät ja muu ryhmä keskustelevat työstä. Aikaa yhteensä 20 min. / työ.

”Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.”

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettaja-arviointi

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankitulla sisällöllisesti vastaavalla vahvalla osaamisella.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankitulla sisällöllisesti vastaavalla vahvalla osaamisella.

Siirry alkuun