Siirry suoraan sisältöön

Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
29.09.2025 - 09.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Marjo Wallin
Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja
Marjo Wallin
Ryhmät
S3124S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF73

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
To 30.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3002
ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista työyhteisöjen digikyvykkyyksien tunnistamisessa, kehittämisessä, arvioimisessa ja johtamisessa.

Opiskelija osaa arvioida työyhteisön digikyvyykkyyksiä ja niiden kehittämiseen liittyviä tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työhönsä liittyvää koulutusta, opetusta ja perehdyttämistä. Hän osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia menetelmiä osana asiantuntijatyötä ja johtaa digikyvykkyyksien kehittämistä.

Sisältö

- Henkilöstön osaaminen ja digikyvykkyys
- Oppimisen teorioita ja kouluttamisen lähtökohtia
- Oppimismuotoilun perusteet
- Innovatiiviset ja vaikuttavat opetusmenetelmät asiantuntijatyössä
- Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

30.9.2025 klo 9.00-12.00 orientaatio opintojaksoon, ennakkotehtävän purku, introluento
30.9.2025 klo 13.00-16.00 luento digiosaamisen johtamisesta
28.10.2025 klo 9.00-12.00 luento oppimisen teorioista ja digitaitojen kouluttamisesta
28.10.2025 klo 13.00-16.00 luento oppimismuotoilun perusteet
30.10.2.2025 klo 9.00-12.00 pienryhmätyöskentely, ohjausklinikka klo 11-12
9.12.2025 klo 9.00-12.00 ryhmätöiden purku ja opponointi ja kalamaljakeskustelu

zoom-linkki: Löytyy työtilasta

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus vinkit luentomateriaaleissa, jotka löytyvät Moodlesta kunkin luennon jälkeen. Moodle avautuu 2 vkoa ennen toteutuksen alkua. Ennakkotehtävä Moodlessa (suoritettava 29.9.2025 klo 8 mennessä).
Kurssiavain: Löytyy työtilasta

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan verkossa ja siihen sisältyy itsenäinen ennakkotehtävä sekä henkilökohtainen kehittymissuunnitelma. Opiskelijat laativat ryhmätyönä koulutussuunnitelman kuvitteelliseen työyhteisöön, jonka he esittävät muille opiskelijoille webinaarissa. Esityksen aikana kaikkien ryhmäläisten tulee olla läsnä verkossa. Ryhmätyöstä laaditaan myös kirjallinen raportti.

Kurssin verkkoalustukset nauhoitetaan, ja nauhoitusten jälkeen opittua syvennetään työelämälähtöisillä pienryhmäkeskusteluilla moniammatillisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sis. yhteisöllistä webinaarityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua Moodlessa sekä ryhmätyön tekemistä pienryhmätyöskentelyyn varattuna ajankohtana ja lisäksi vapaasti ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä luentokerralla orientoidutaan opintojaksoon ja siinä suoritettaviin tehtäviin, ja nimetään ryhmätöitä tekevät ryhmät. Vahvistat osallistumisesi opintojaksolle olemalla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Jos joudut olemaan pois ensimmäiseltä luentokerralta, ilmoita poissaolostasi etukäteen opintojakson opettajille jotta sinulle nimetään oma ryhmä ja saat ohjeet opintojakson suorittamiseen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssin tuotosten tekemisessä opiskelija voi käyttää tekoälyä, sparraamassa ideoita tai kirjoitusasua. Tekoälyä ei voi käyttää sisällöllisenä lähteenä. Tekoälyn käyttö pitää ilmoittaa selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digikyvykkyyksien kehittämistä koskevissa sote-alan koulutusprojekteissa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Itsenäisesti suoritettava ennakkotehtävä (hyväksytty - hylätty)
2. Aktiivinen osallistuminen yhteiseen työskentelyyn (hyväksytty - hylätty)
3. Arvioitava tehtävä: Ryhmätyö, jossa analysoidaan henkilöstön koulutustarpeet ja laaditaan konkreettinen koulutussuunnitelma (raportti). Ryhmätyö esitetään viimeisellä tapaamiskerralla (PPT-esitys). (Arviointiasteikko 0-5.)
4. Itsenäisesti suoritettava tehtävä: Kehittymissuunnitelman päivittäminen (max. 2 sivua) (hyväksytty - hylätty)

Kaikki arvioinnin perusteena olevat aktiviteetit on suoritettava hyväksytysti, jotta kurssin saa suoritettua.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Siirry alkuun