Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF73-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2025 - 10.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 40
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opettajat
- Marjo Wallin
- Outi Pyrhönen
- Lotta Kuosmanen
- Vastuuopettaja
- Marjo Wallin
- Ryhmät
-
S3123S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opintojakso
- S000FF73
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Ti 21.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Ti 11.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001 |
ZOOM
|
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista työyhteisöjen digikyvykkyyksien tunnistamisessa, kehittämisessä, arvioimisessa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön digikyvyykkyyksiä ja niiden kehittämiseen liittyviä tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työhönsä liittyvää koulutusta, opetusta ja perehdyttämistä. Hän osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia menetelmiä osana asiantuntijatyötä ja johtaa digikyvykkyyksien kehittämistä.
Sisältö
- Henkilöstön osaaminen ja digikyvykkyys
- Oppimisen teorioita ja kouluttamisen lähtökohtia
- Oppimismuotoilun perusteet
- Innovatiiviset ja vaikuttavat opetusmenetelmät asiantuntijatyössä
- Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Työmuodot
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää alustusluentoja (nauhoitetaan), yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja ja ryhmätehtävä sekä yksilötehtävä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Aika ja paikka
20.1.2025 klo 9-12 orientaatio opintojaksoon, ennakkotehtävän purku
21.1.2025 klo 9-12 alustusluento ja interaktiivinen webinaari
21.1.2025 klo 13-16 pienryhmätyöskentely, ohjausklinikka klo 15-16
11.2.2025 klo 9-12 alustusluento ja interaktiivinen webinaari
11.2.2025 klo 13-16 pienryhmätyöskentely, ohjausklinikka klo 15-16
10.3.2025 klo 9-12 ryhmätöiden purku
zoom-linkki: Löytyy työtilasta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu 2 vkoa ennen toteutuksen alkua. Ennakkotehtävä Moodlessa (suoritettava 16.1.2025 klo 8 mennessä).
Kurssiavain: Löytyy työtilasta
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainväliset yhteydet
Ei KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Sis. yhteisöllistä webinaarityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua Moodlessa sekä ryhmätyön tekemistä pienryhmätyöskentelyyn varattuna ajankohtana ja lisäksi tarvittaessa vapaasti ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä luentokerralla orientoidutaan opintojaksoon ja siinä suoritettaviin tehtäviin, ja nimetään ryhmätöitä tekevät ryhmät. Vahvistat osallistumisesi opintojaksolle olemalla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Jos joudut olemaan pois ensimmäiseltä luentokerralta, ilmoita poissaolostasi etukäteen opintojakson opettajille jotta sinulle nimetään oma ryhmä ja saat ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digikyvykkyyksien kehittämistä koskevissa sote-alan koulutusprojekteissa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Aktiivinen osallistuminen yhteiseen työskentelyyn (hyväksytty - hylätty)
2. Arvioitava tehtävä: Ryhmätyö, jossa analysoidaan henkilöstön koulutustarpeet ja laaditaan konkreettinen koulutussuunnitelma, johon sisällytetään myös menetelmät, joilla arvioidaan koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimisen edistymistä. Ryhmätyö esitetään viimeisellä tapaamiskerralla. Arviointiasteikko 0-5
3. Itsenäisesti suoritettava tehtävä: Kehittymissuunnitelman päivittäminen (max. 2 sivua) (hyväksytty - hylätty)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.