Siirry suoraan sisältöön

Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.01.2025 - 10.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Marjo Wallin
Outi Pyrhönen
Lotta Kuosmanen
Vastuuopettaja
Marjo Wallin
Ryhmät
S3123S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opintojakso
S000FF73

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Ti 21.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Ti 21.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Ti 11.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Ti 11.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digikyvykkyyksien kehittäminen ja osaamisen johtaminen S000FF73-3001
ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista työyhteisöjen digikyvykkyyksien tunnistamisessa, kehittämisessä, arvioimisessa ja johtamisessa.

Opiskelija osaa arvioida työyhteisön digikyvyykkyyksiä ja niiden kehittämiseen liittyviä tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida työhönsä liittyvää koulutusta, opetusta ja perehdyttämistä. Hän osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia menetelmiä osana asiantuntijatyötä ja johtaa digikyvykkyyksien kehittämistä.

Sisältö

- Henkilöstön osaaminen ja digikyvykkyys
- Oppimisen teorioita ja kouluttamisen lähtökohtia
- Oppimismuotoilun perusteet
- Innovatiiviset ja vaikuttavat opetusmenetelmät asiantuntijatyössä
- Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

20.1.2025 klo 9-12 orientaatio opintojaksoon, ennakkotehtävän purku
21.1.2025 klo 9-12 alustusluento ja interaktiivinen webinaari
21.1.2025 klo 13-16 pienryhmätyöskentely, ohjausklinikka klo 15-16
11.2.2025 klo 9-12 alustusluento ja interaktiivinen webinaari
11.2.2025 klo 13-16 pienryhmätyöskentely, ohjausklinikka klo 15-16
10.3.2025 klo 9-12 ryhmätöiden purku

zoom-linkki: Löytyy työtilasta

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu 2 vkoa ennen toteutuksen alkua. Ennakkotehtävä Moodlessa (suoritettava 16.1.2025 klo 8 mennessä).
Kurssiavain: Löytyy työtilasta

Opetusmenetelmät

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää alustusluentoja (nauhoitetaan), yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja ja ryhmätehtävä sekä yksilötehtävä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sis. yhteisöllistä webinaarityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua Moodlessa sekä ryhmätyön tekemistä pienryhmätyöskentelyyn varattuna ajankohtana ja lisäksi tarvittaessa vapaasti ryhmän kanssa sovittuna ajankohtana.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä luentokerralla orientoidutaan opintojaksoon ja siinä suoritettaviin tehtäviin, ja nimetään ryhmätöitä tekevät ryhmät. Vahvistat osallistumisesi opintojaksolle olemalla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Jos joudut olemaan pois ensimmäiseltä luentokerralta, ilmoita poissaolostasi etukäteen opintojakson opettajille jotta sinulle nimetään oma ryhmä ja saat ohjeet opintojakson suorittamiseen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digikyvykkyyksien kehittämistä koskevissa sote-alan koulutusprojekteissa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Aktiivinen osallistuminen yhteiseen työskentelyyn (hyväksytty - hylätty)

2. Arvioitava tehtävä: Ryhmätyö, jossa analysoidaan henkilöstön koulutustarpeet ja laaditaan konkreettinen koulutussuunnitelma, johon sisällytetään myös menetelmät, joilla arvioidaan koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimisen edistymistä. Ryhmätyö esitetään viimeisellä tapaamiskerralla. Arviointiasteikko 0-5
3. Itsenäisesti suoritettava tehtävä: Kehittymissuunnitelman päivittäminen (max. 2 sivua) (hyväksytty - hylätty)

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Siirry alkuun