Promoting Health and Working Capacity through Osteopathic Practices (5 ECTS)
Code: SX00FR50-3001
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.08.2025 - 22.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- RDI portion
- 1 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Rehabilitation and Examination
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 26
- Degree programmes
- Osteopathy
- Teacher in charge
- Mirka Peththahandi
- Groups
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- SX00FR50
Implementation has 26 reservations. Total duration of reservations is 91 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 27.05.2025 time 13:00 - 14:30 (1 h 30 min) |
SUUNNITTELU Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPD5012
Yhteistyötila
|
Tue 26.08.2025 time 14:15 - 16:00 (1 h 45 min) |
Osteopatian tutkinnon yhteinen aloitus |
MPBK030
Liikuntasali
|
Tue 02.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
ALOITUS Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Tue 09.09.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB1045
Aistihuone
|
Wed 10.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Tue 16.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Thu 18.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
varaus pre workshop |
|
Fri 19.09.2025 time 08:30 - 16:00 (7 h 30 min) |
Tutkinto 25 vuotta |
|
Wed 24.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Tue 30.09.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Thu 09.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Thu 23.10.2025 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Lantion tutkiminen ja hoito - Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Mon 27.10.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Lantion tutkiminen ja hoito - Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Tue 28.10.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Thu 30.10.2025 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Mahdollisuuksien maisemia 2025: |
|
Tue 04.11.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Tue 11.11.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Thu 13.11.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
ETÄ kirjallisen työn purku Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
|
Tue 18.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Tue 25.11.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Thu 27.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Tue 02.12.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Tue 09.12.2025 time 08:45 - 12:00 (3 h 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Wed 10.12.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Käytännön tentti Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB1013.17
Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila |
Wed 17.12.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
1.uusintatentti |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Wed 07.01.2026 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
2.uusintatentti |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Objective
The student considers the meaning of health and working capacity, as well as the factors affecting these, in the context of osteopathy. The student is able to explain how promoting health is a socially multidimensional and multidisciplinary phenomenon and continuous process that gives people increased and better control over their health. The student can apply the health-promotion knowledge base to their personal health during their studies.
The student interacts with the client professionally, respectfully and empathically using a work approach that promotes health. The student reviews factors affecting the client’s health through a motivating dialogue. The student is aware of the different roles when serving clients and engages in client-centred and dialogue-based interaction with the client.
The student’s palpation is sensitive and anatomically precise. The student examines and manipulates the joints and tissue of the cervical spine, thorax, hip and limbs using manual osteopathic techniques. The student examines and treats the hip area and its movement using osteopathic techniques.
The student recognises the indications and contraindications for osteopathic techniques used on these areas of the body, and can explain the impact mechanisms of the techniques while applying scientific knowledge.
The student can create a self-treatment plan for the client that promotes health and working capacity, and they can prepare the plan together with the client, utilising osteopathic principles and models. The student is able to justify the self-treatment plan with client-centred arguments and using scientific knowledge. The student is able to utilise problem-solving structures and methods in guidance and advisory work. The student is able to provide specific and safe verbal, visual and tactile guidance.
Content
Importance of health and working capacity in osteopathic medicine
Salutogenesis and theories of health
Promoting health at the level of the individual in the osteopath’s profession through guidance and treatment
Osteopathic principles and approaches as a support for promoting health and working capacity
Biopsychosocial approach
Importance of nutrition, sleep and rest for health and wellbeing
Osteopathic examination and treatment of the spine
Examination and treatment of the hip area
Osteopathic examination and treatment of the limbs
Examination routines for different parts of the body and manual osteopathic techniques
Guidance and advice that promotes the client’s health and autonomy
Health recommendations and recommended exercises for bone health
Location and time
The classes listed in the reading schedule are held on the Myllypuro campus, in the manual therapy classes on the 2nd floor of the B building.
Materials
Sharon Gustowski & Maria Budner-Gentry & Ryan Seals 2017. Osteopathic Techniques. The Learner´s Guide.
Hartman, Laurie: Handbook of Osteopathic Technique.
DeStefano, Lisa: Greenman´s Principles of Manual Medicine. 4.edition.
and other material shared by teachers in Moodle
Teaching methods
Interactive lecture
Moodle workspace
Guided practice with pairs
Written assignment
Small group working
Independent practice
Practical exam
Employer connections
Possible cooperation in HyMy-village
Exam schedules
Practical exam 10.12.
1.re-exam 17.12.
2. re-exam is held in january 2026
Student workload
5 ects x 27h= 135h students work
Contact teaching + practical exam + re-exams
Independent work means that the student practices the things done in the class independently and does the learning task.
Content scheduling
during 1-2 perioid
Further information
The teacher may give additional assignments as a pedagogical solution e.g. to cover for absence.
MATERIALS and assignments created by the teacher are protected under the Copyright law (404/61), and the teacher holds copyright to these creations. Assignments and materials may not be used other than in your own studies. The public distribution of these is only allowed with the permission of the teacher.
In case the student has received a decision for individual support, which can affect the completion of the study unit, the student should be in touch with the responsible teacher of the study unit directly after the ending of the enrolment period.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Assessment methods and criteria
Active participation, 80% must be present so student can participate practical exam
Continuous assesssment
Practical Exam, 60 % pass, number
Learning assissnment, approved / to be completed /rejected., must return in time, and can be returned one time to fulfill the text.
Qualifications
Evaluation of functional ability, Person-centered approach and the significance of touch in osteopathy, Anatomy and physiology knowledge base