Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FR50-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 26
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Mirka Peththahandi
- Ryhmät
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FR50
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 27.05.2025 klo 13:30 - 15:00 (1 t 30 min) |
SUUNNITTELU Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPD5012
Yhteistyötila
|
Ti 02.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
ALOITUS Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 16.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ke 24.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ti 30.09.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
To 23.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 28.10.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 04.11.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ti 11.11.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 25.11.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 02.12.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 09.12.2025 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ke 10.12.2025 klo 12:30 - 16:30 (4 t 0 min) |
Käytännön tentti Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissa SX00FR50-3001 |
MPB1013.17
Hyvinvointikylän terapiahuone
MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1014 HyMy-kylän yhteistyötila |
Ke 17.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
1.uusintatentti Terveyden ja työkyvyn edistäminen osteopatiassa |
MPB1014
HyMy-kylän yhteistyötila
MPB1015 HyMy-kylän yhteistyötila 2 MPB1013.17 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.16 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.15 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.14 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.13 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.12 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.11 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.10 Hyvinvointikylän terapiahuone MPB1013.9 Hyvinvointikylän terapiahuone |
Tavoitteet
Opiskelija pohtii terveyden ja työkyvyn merkitystä elämänkaaren eri vaiheissa suhteutettuna osteopaattiseen käytäntöön. Opiskelija kuvaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija soveltaa terveyden edistämisen tietopohjaa opiskeluterveyteensä.
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija kartoittaa motivoivan keskustelun avulla asiakkaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tiedostaa eri roolit asiakastyössä ja toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
Opiskelijan palpaatio on herkkää ja anatomisesti tarkkaa. Opiskelija tutkii ja käsittelee kaularangan, rintakehän, lantion ja raajojen niveliä ja kudoksia osteopaattisin manuaalisin tekniikoin. Opiskelija tutkii ja hoitaa lantion alueen toimintaa ja liikettä osteopaattisin tekniikoin.
Opiskelija tunnistaa kyseisiin alueisiin kohdistuvien osteopaattisten tekniikoiden indikaatiot, kontraindikaatiot ja selittää tekniikoiden vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen.
Opiskelija osaa suunnitella yhdessä asiakkaan kanssa terveyttä ja työkykyä tukevan omahoitosuunnitelman, jonka laatimisessa opiskelija osaa hyödyntää osteopaattisia periaatteita ja malleja. Opiskelija osaa perustella omahoitosuunnitelman asiakaslähtöisesti ja tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija osaa ohjaus- ja neuvontatyössään hyödyntää ongelmanratkaisun rakennetta ja menetelmiä. Opiskelijaa osaa ohjata spesifisti, turvallisesti sekä verbaalista, visuaalista ja taktiilista ohjaamista hyödyntäen.
Sisältö
Terveyden ja työkyvyn merkitys osteopaattisessa lääketieteessä
Salutogeneesi ja terveysteoriat
Yksilötason terveyden edistäminen osteopaatin ammatissa sekä ohjauksen että hoidon myötä
Osteopaattiset periaatteet ja lähestymistavat terveyden ja työkyvyn edistämisen tukena
Biopsykososiaalinen lähestymistapa
Ravinnon, unen ja levon merkitys terveyteen ja hyvinvointiin
Selkärangan osteopaattinen tutkiminen ja hoito
Lantion alueen tutkiminen ja hoito
Raajojen osteopaattinen tutkiminen ja hoito
Eri kehonosiin kohdistuvia tutkimisrutiineja ja osteopaattisia manuaalisia tekniikoita
Asiakkaan terveyttä edistävä ja itseohjautuvuutta tukeva ohjaus ja neuvonta
Terveys- ja luuliikuntasuositukset
Aika ja paikka
Lukujärjestykseen merkityt tunnit pidetään Myllypuron kampuksella, B-talon 2.kerroksen manuaaliterapian luokissa.
Oppimateriaalit
Sharon Gustowski & Maria Budner-Gentry & Ryan Seals 2017. Osteopathic Techniques. The Learner´s Guide.
Hartman, Laurie: Handbook of Osteopathic Technique.
DeStefano, Lisa: Greenman´s Principles of Manual Medicine.
4.edition.
ja muu opettajien jakama materiaali moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Moodle työtila
Ohjatut käytännön harjoitukset pareittain
Kirjallinen tehtävä
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen harjoittelu
Käytännön tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämäyhteistyö HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti 10.12.
1.uusintatenttipäivä 17.12.
2.uusintatenttipäivä tammikuussa 2026
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta + käytännön tentti + mahdolliset uusinnat
Itsenäistä työskentelyä, jonka aikana opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja tekee oppimistehtävää.
Sisällön jaksotus
1-2 periodin aikana
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo, opiskelijan on oltava 80% läsnä kontaktitunneilla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin
Jatkuva arviointi
Käytännön Tentti, 60 % läpäisy, numeerinen arvio
Oppimistehtävä, hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Tehtävä on palautettava ajallaan, se voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.
Esitietovaatimukset
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet, Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa, Anatomia ja fysiologia
Esitietovaatimukset
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet, Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa, Anatomia ja fysiologia