Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FH97-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 26
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Jouni Arffman
- Vastuuopettaja
- Kevin Collet
- Ryhmät
-
SXF23S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FH97
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 51 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 12:45 - 14:15 (1 t 30 min) |
Ohjaustaidot (Johdanto) - Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
To 04.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ohjaustaidot - Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 08.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ohjaustaidot - Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 15.09.2025 klo 09:30 - 11:45 (2 t 15 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB4003
Röpönen
|
Ke 17.09.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB4003
Röpönen
|
Ma 22.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ma 22.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ohjaustaidot - Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 15:15 (3 t 15 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 01.10.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ma 20.10.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ohjaustaidot OHJAUSSEMINAARI kahdessa ryhmässä - Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
To 23.10.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2022
Manuaalinen terapia 1
|
Ke 29.10.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ke 29.10.2025 klo 12:15 - 14:15 (2 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Pe 21.11.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
To 27.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Osteopaattiset periaatteet terveyttä edistävässä käytännössä SX00FH97-3001 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
Pe 05.12.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Opinnäytetöiden julkistamisseminaari |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa osteopaattisten periaatteiden historiallisen ja käytännöllisen merkityksen. Opiskelija osaa selittää eri osteopaattiset periaatteet ja lähestymistavat sekä niiden käyttöindikaatiot. Opiskelija osaa yhdistää osteopaattisten periaatteiden ja lähestymistapojen merkityksen asiakastapauksen kliinisessä päättelyssä. Opiskelija osaa soveltaa osteopaattista ajattelua hoidon suunnittelussa
Asiakkaan terveyttä edistävä ohjaus ja neuvonta 2 op
Opiskelija osaa suunnitella yhdessä asiakkaan kanssa terveyttä tukevan omahoitosuunnitelman, jonka laatimisessa opiskelija osaa hyödyntää osteopaattisia periaatteita ja malleja. Opiskelija osaa perustella omahoitosuunnitelman asiakaslähtöisesti ja tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija osaa ohjaus- ja neuvontatyössään hyödyntää ongelmanratkaisun rakennetta ja menetelmiä. Opiskelijaa osaa ohjata spesifisti, turvallisesti sekä verbaalista, visuaalista ja taktiilista ohjaamista hyödyntäen.
Sisältö
• Osteopaattiset periaatteet
• Osteopaattisen lähestymistavat
• Biomekaaninen lähestymistapa
• Hengitys-nestekierrollinen lähestymistapa
• Hermostollinen lähestymistapa
• Biopsykososiaalinen lähestymistapa
• Aineenvaihdunnallinen lähestymistapa
• Terveyttä edistävä osteopaattinen ajattelu
• Osteopaattisen hoidon suunnittelun perusteet
Asiakkaan terveyttä edistävä ohjaus ja neuvonta 2 op
• Asiakkaan ohjaus ja neuvonta
• Omahoito osteopaattisen hoidon tukena
• Liikekontrolli kaula-, rinta- ja lannerangan sekä hartiarenkaan alueella
• Voimahankintaharjoitteet, liikkuvuus- ja hallintaharjoitteet raajoille
Opintojaksoon sisältyy 2 op harjoittelua
Aika ja paikka
Lukujärjestykseen merkityt tunnit pidetään Myllypuron kampuksella, B-talon 2.kerroksen manuaaliterapian luokissa.
Oppimateriaalit
Mayer, Johannes & Clive Standen: Textbook of Osteopathic Medicine
ja opettajien jakama materiaali moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Moodle työtila
Ohjatut käytännön harjoitukset pareittain
Kirjallinen tehtävä
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen harjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta
Itsenäistä työskentelyä, jonka aikana opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja tekee oppimistehtävää.
Sisällön jaksotus
1-2 periodin aikana
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus tästä:
https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo, opiskelijan on oltava 80% läsnä kontaktitunneilla, jotta kurssin saa suoritetuksi
Jatkuva arviointi
Numeerinen arvio
Oppimistehtävä, hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Tehtävä on palautettava ajallaan, se voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.
Esitietovaatimukset
Osteopaatti terveyden edistäjänä, Osteopaatti kliinisenä asiantuntijana, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1-3 osaaminen