Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP01-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
- Vastuuopettaja
- Nina Talvitie
- Ryhmät
-
SXB24S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FP01
Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 21.08.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
ETÄ-työpaja.Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ke 17.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ke 01.10.2025 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 01.10.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPBK030a
Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B |
Ke 08.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ma 20.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Monialainen orientaatio omaishoitoperheen oma hetki toimintaan: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
To 30.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
To 06.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
To 13.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
To 20.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
To 27.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
|
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Loppupalaute omaishoitoperheen oma hetki toiminta: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan kestäviä toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025 periodi 1
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä sekä kaksi työelämän edustajien vierailuluentoa (Helsingin kotikuntoutusfysioterapia ja Muistiliitto).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ajankohdat ja oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee ilmoittautua uudelleen opintojaksolle ja suorittaa se opettajan kanssa sovittavalla tavalla, jos hän ei uusintatilaisuuksissa saa hyväksyttyä arviointia tai vaaditut osasuoritukset jäävät suorittamatta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, tentit ja ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opetussuunnitelman ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Asiakasohjausten korvaaminen sairastumisen vuoksi tapahtuu mahdollisuuksien mukaan joko toisen tiimin kanssa tai tulevalla toteutuksella.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Läsnäolovelvollisuus gerontologian ja geriatrian opetuksessa
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Tarkemmat tehtäväkohtaiset kriteerit ovat luettavissa tehtäväohjeistuksissa, jotka esittellään orientaatiotunnilla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan kestäviä toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.