Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jonna Heimonen
Nina Talvitie
Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Nina Talvitie
Ryhmät
SXB24S1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00FP01

Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPC3001 Oppimistila
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ-työpaja.Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ke 17.09.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPC3001 Oppimistila
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ke 01.10.2025 klo 13:00 - 14:00
(1 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPC3001 Oppimistila
Ke 01.10.2025 klo 14:15 - 15:45
(1 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPC3001 Oppimistila
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
LiLi-ryhmän ohjaus: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPBK030a Liikuntasali osa A
MPBK030b Liikuntasali osa B
Ke 08.10.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
MPC3001 Oppimistila
Ma 20.10.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Monialainen orientaatio omaishoitoperheen oma hetki toimintaan: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
To 30.10.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
To 06.11.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
To 13.11.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
To 20.11.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
To 27.11.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Perhekäynti: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
Ke 03.12.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Loppupalaute omaishoitoperheen oma hetki toiminta: Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessa SX00FP01-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan kestäviä toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sisältö

Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025 periodi 1
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssiin kuuluu ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä sekä kaksi työelämän edustajien vierailuluentoa (Helsingin kotikuntoutusfysioterapia ja Muistiliitto).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ajankohdat ja oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Metropolian tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee ilmoittautua uudelleen opintojaksolle ja suorittaa se opettajan kanssa sovittavalla tavalla, jos hän ei uusintatilaisuuksissa saa hyväksyttyä arviointia tai vaaditut osasuoritukset jäävät suorittamatta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op


1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, tentit ja ryhmä/asiakasohjaukset.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opetussuunnitelman ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Asiakasohjausten korvaaminen sairastumisen vuoksi tapahtuu mahdollisuuksien mukaan joko toisen tiimin kanssa tai tulevalla toteutuksella.

HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Läsnäolovelvollisuus gerontologian ja geriatrian opetuksessa
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Tarkemmat tehtäväkohtaiset kriteerit ovat luettavissa tehtäväohjeistuksissa, jotka esittellään orientaatiotunnilla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan kestäviä toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sisältö

Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Siirry alkuun